Reklama jest dźwignią handlu. Dotyczy to nie tylko działań biznesowych realizowanych tradycyjnie, ale także tych w Internecie. Marketing w sieci to między innymi skuteczna reklama w social mediach.
Media społecznościowe stale zyskują na znaczeniu. Przekłada się to na rosnące znaczenie marketingu realizowanego przy ich wykorzystaniu. Za pośrednictwem serwisów społecznościowych można skutecznie dotrzeć do odbiorców z różnymi formami reklamy. Wynika to przede wszystkim z liczby użytkowników takich portali, z którymi można kontaktować się w jednym miejscu. Równocześnie kluczową cechą mediów społecznościowych jest dzielenie się informacjami. Zbudowanie popularnego profilu jest prostsze i tańsze niż stworzenie mającej dużą liczbę odwiedzin strony internetowej.
Z tego powodu media społecznościowe doskonale nadają się do:
- kierowania potencjalnych kupujących na podstrony produktowe,
- promowania e-sklepu,
- kierowanie odbiorców na stronę firmową,
- komunikowania się z klientami,
- budowania więzi z klientami.
Jednak efektywne działania marketingowe wymagają wiedzy, jak reklamować się w mediach społecznościowych. Pozwala ona lepiej wykorzystać środki finansowe, które można przeznaczyć na takie cele. Ma to znaczenie szczególnie dla małych i średnich firm, które nie mogą przeznaczyć bardzo dużych pieniędzy na marketing internetowy. Wówczas kluczowa jest maksymalizacja efektów, które będzie można uzyskać.
Na czym opiera się skuteczna reklama w social mediach?
Marketing w social mediach to szereg działań, których celem jest zwiększenie zainteresowania odbiorców stroną internetową lub produktami. Ważne jest, aby przygotować skuteczną strategię budowania marki, czy pozyskiwania odbiorców strony docelowej.
Odpowiednio prowadzone profile firmy i realizowane na nich kampanie reklamowe będą w stanie:
- wygenerować duży ruch,
- wzbudzić zainteresowanie,
- zaangażować konkretne grupy docelowe.
Skuteczna reklama w social mediach wymaga wybrania takich serwisów społecznościowych, które mogą być dobrym źródłem potencjalnych klientów. Dokonanie dobrego wyboru sprawi, że produkt, czy usługa będą mogły odpowiednio szybko wzbudzić zainteresowanie. Natomiast działania bezpośrednio na wybranym portalu muszą się opierać na ustaleniu grupy docelowej, do której będą kierowane kampanie marketingowe. Social media pozwalają na precyzyjne określenie odbiorców pod kątem różnych cech.
Pozwala to skierować przekaz marketingowy do klientów:
- z różnych roczników,
- mieszkających w różnych miejscowościach,
- mających określone zainteresowania,
- wykonujących konkretny zawód.
Wiedząc jak reklamować się w mediach społecznościowych, można skutecznie wykorzystać regularny kontakt z osobami śledzącymi profile. Natomiast w social mediach bardzo ważne jest, aby w odpowiedni sposób prezentować informacje o firmie. Nie można zapominać o odpowiedziach na pytania klientów, czy umieszczaniu komentarzy.
Jakie zalety ma reklama w mediach społecznościowych?
Dla wielu firm podstawową zaletą marketingu w social mediach będzie możliwość prowadzenia darmowych działań. Płatna reklama nie jest nieodzownym elementem strategii marketingowej. Często ciekawie prowadzony profil firmy może w krótkim czasie zapewnić możliwość pozyskania dużej liczby obserwujących. Natomiast dla uzyskania lepszych efektów można zainwestować w płatne kampanie.
Wśród najważniejszych zalet, które zapewnia reklama w mediach społecznościowych, można wyróżnić:
- możliwość nawiązania szybkiego, bezpośredniego kontaktu z klientem,
- możliwość budowania relacji z klientami,
- duże zasięgi na popularnych portalach,
- możliwość pozyskania nowych klientów,
- możliwość dotarcia do grup docelowych,
- możliwość zdobywania ruchu na stronę firmową,
- możliwość informowania o najnowszych promocjach,
- możliwość prowadzenia płatnych i bezpłatnych działań marketingowych,
- dostęp do różnorodnych form prowadzenia kampanii reklamowych.
Duże portale społecznościowe to dostęp do setek milionów odbiorców z różnych krajów. W ten sposób skuteczna reklama w social media może być realizowana przez firmy działające w skali międzynarodowej. Natomiast możliwość dotarcia do konkretnych grup odbiorców sprawia, że nawet lokalne przedsiębiorstwa mogą realizować efektywne działania marketingowe. Wiele firm wykorzystuje profile w social media do generowania ruchu, który może być skierowany na stronę firmową.
Jak reklamować się w mediach społecznościowych?
Wybór konkretnych portali społecznościowych do realizowania działań marketingowych wpływa między innymi na to, jak reklamować się w mediach społecznościowych. Jeśli zamierza się samodzielnie prowadzić profile, wówczas warto zdecydować się na wybór ograniczonej liczby serwisów. W ten sposób można poradzić sobie z regularnością prezentowania na nich treści. Ma to bezpośrednie przełożenie na efekty, które będzie można uzyskać.
Do najbardziej popularnych portali społecznościowych zaliczają się:
- YouTube,
- Facebook,
- Instagram,
- Twitter,
- Snapchat,
- Skype,
- Linkedin.
Każdy serwis ma swoją specyfikę. Na YouTube można prezentować informacje w formie wideo. To coraz bardziej popularna forma przekazu kierowanego do klientów. Interesujące treści związane z branżą, w której działa firma, pozwolą trafić do dużej liczby odbiorców, gdy wie się, jak reklamować się w mediach społecznościowych.
Wykorzystując YouTube, można tworzyć treści marketingowe, które:
- budują wizerunek eksperta w branży,
- tworzą pozytywny wizerunek marki,
- pozwalają zaprezentować konkretne produkty.
YouTube to serwis, który doskonale nadaje się do tworzenia treści przez portale tematyczne, sklepy internetowe. Poradnikowa forma wideo jest chętnie wybierana przez odbiorców. Pozwala to łatwiej trafić z ciekawymi informacjami do potencjalnych klientów. Natomiast Facebook nadaje się do prowadzenia profili firmowych w praktycznie każdej branży. Możliwość tworzenia treści wzbogaconych zdjęciami to sposób zaprezentowania miejsc, gdzie świadczone są usługi. Prezentować można konkretne elementy oferty, a także wydarzenia firmowe. To szybki sposób na dotarcie do wielu odbiorców z informacjami o promocjach.
Jakie są rodzaje mediów społecznościowych?
Gdy wybiera się konkretne portale, w których ma być umieszczona reklama w mediach społecznościowych, warto ustalić, jaki charakter ma wybierane miejsce w Internecie. Podzielić je można między innymi z punktu widzenia funkcji, które realizują.
Wyróżnić można takie media społecznościowe, które służą:
- publikacji opinii,
- dzieleniu się zasobami,
- pozwalają na budowanie relacji,
- komunikacji,
- nastawione są na udostępnianie aktualności.
Do serwisów, które skupiają się na udostępnianiu aktualności i dzieleniu się informacjami, zalicza się Twitter. To miejsce, które może być wykorzystane, gdy realizowana ma być reklama w mediach społecznościowych imprez, wydarzeń biznesowych, akcji promocyjnych. Portalem, który pozwala na dzielenie się zasobami, jest YouTube, który pozwala na umieszczanie wideo, zdjęć, prezentacji, aplikacji. Korzystać można w tym celu z darmowych serwerów. Głównym celem Facebooka jest utrzymywanie relacji. Natomiast serwisem nastawionym na komunikację jest między innymi WhatsApp.
Innym podziałem portali społecznościowych bierze pod uwagę sposób kontaktowania się pomiędzy użytkownikami.
Z punktu widzenia powiązań pomiędzy społecznościami serwisu wyróżnić można:
- social media towarzyskie,
- social media zawodowe,
- media publikacyjne,
- media konsumenckie.
Im lepiej ustali się, które serwisy społecznościowe warto wykorzystać w marketingu, tym bardziej skuteczna reklama w social mediach będzie mogła być realizowana. Kluczowe jest to, jakie są potrzeby i możliwości firmy. Dla przykładu przygotowanie profesjonalnego wideo na YouTube wymaga dysponowania odpowiednim sprzętem. Natomiast umieszczenie krótkiej informacji na Twitter jest darmowe i nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Nie zawsze działania marketingowe warto prowadzić samodzielnie. Rozbudowane kampanie można zlecić profesjonalnym firmom, które mają odpowiednie kompetencje i doświadczenie na rynku. Wymaga to przeznaczenia większego budżetu. Z drugiej strony można liczyć na takie działania, które będą w stanie przynieść dużo większe korzyści. Wynikać to może między innymi z lepszego zdefiniowania grup docelowych, czy przygotowania ciekawszych treści.