Linkbuilding

Pozyskiwanie linków czy optymalizowanie strony?


Zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem strony? Zobacz, co lepiej sprawdzi się na starcie w Twoim przypadku – optymalizacja SEO czy link building. Wyboru jednego z tych działań dokonuje się w oparciu o wiele czynników, które przedstawiliśmy w artykule. Zapoznaj się ze wskazówkami i przygotuj skuteczną strategię pozycjonowania.

Strategia działań SEO na początek

Zaawansowane działanie algorytmów wyszukiwarki Google przekłada się na niemożność ustalenia jednego, najlepszego wzorca pozycjonowania strony. Roboty Google’a inaczej patrzą na witryny nowe, inaczej na stare. Inaczej na te, które kiedyś były pozycjonowane, ale zaprzestano działań, inaczej na te, które nadal są pozycjonowane, a także jeszcze inaczej na nietknięte dobrymi praktykami SEO. W efekcie pozycjonerzy, bazując na ogólnej wiedzy o SEO, muszą przygotowywać strategię działań w oparciu o jakość konkretnych witryn.

Czynnikami koniecznymi do wzięcia pod uwagę są m.in.:

  • długość istnienia strony i domeny,
  • historia pozycjonowania (rodzaj i częstotliwość działań),
  • widoczność w wyszukiwarce,
  • historia filtrów nałożonych na stronę,
  • jakość techniczna strony (optymalizacja SEO),
  • profil linków (liczba i jakość linków),
  • zawartość tekstów na stronie (rodzaj, jakość, liczba),
  • obecność słów kluczowych na stronie (jakość, nasycenie).

Od czego zacząć pozycjonowanie strony WWW?

Choć jakość strony internetowej i poziom wypozycjonowania w danym momencie mają ogromne znaczenie dla przygotowania skutecznej strategii SEO, nie stanowią wszystkich podstaw. Bardzo ważne są też oczekiwania klienta – potrzeby firmy, cele do realizacji. Inaczej może wyglądać pozycjonowanie sklepu internetowego nastawionego na sprzedaż, inaczej witryny wizytówkowej obliczonej na pozyskiwanie adresów e-mail użytkowników, jeszcze inaczej zaś serwisu budującego rozpoznawalność marki.

W skrócie:

  • jeśli strona jest zła jakościowo, brzydka, zaniedbana, przestarzała, niedopasowana do urządzeń mobilnych – warto zacząć od optymalizacji technicznej,
  • jeśli strona jest wystarczająco dobra technicznie, ale ma niskie pozycje w wyszukiwarce – można skupić się na pozyskiwaniu linków i wesprzeć je content marketingiem on-site, np. na blogu,
  • jeśli klientowi zależy na wysokich pozycjach i szerokiej widoczności w Google’u – należy zacząć od optymalizacji SEO,
  • jeśli klient chce przede wszystkim szerzyć świadomość marki – sprawdzi się pozyskiwanie linków wszelakiego typu, w tym nofollow, ponieważ działania skupią się na docieraniu do nowych potencjalnych odbiorców.

Rozpoczęcie pozycjonowania od optymalizacji SEO

Przyjrzyjmy się bliżej sytuacjom, w których to właśnie optymalizacja techniczna sprawdzi się lepiej na początku działań SEO.

  1. Na poprawie jakości strony zdecydowanie skorzysta witryna dynamiczna, a więc np. sklep internetowy. Tutaj pojawiają się nowe kategorie i produkty, o które należy dbać na bieżąco, m.in. przypisując słowa kluczowe, przygotowując wartościowe teksty.
  2. Nowa, dopiero założona strona internetowa także powinna zacząć od optymalizacji technicznej. Prawdopodobnie nie jest przystosowana do wytycznych Google’a, a także zawiera mało tekstów. Aby pozyskiwanie linków miało sens, najpierw trzeba uzbroić ją w wartościową podstawę.
  3. Skupienie się na jakości strony, zawartości i parametrach technicznych może mieć sens również w przypadku strony, która otrzymała od Google’a karę za Black Hat SEO w kontekście uchybień w witrynie. Link building nie przyniesie rezultatów, póki właściciel strony nie usunie przyczyny nałożenia kary.
  4. Twój serwis był lub jest pozycjonowany głównie lub wyłącznie poprzez link building? W tym przypadku także może się opłacić przestawienie na działania przeciwne: SEO on-site.
  5. Pozycjonowałeś stronę samodzielnie zarówno poprzez działania na stronie, jak i pozyskiwanie linków z zewnątrz. W ostatecznym rozrachunku okazało się jednak, że profil linków wygląda całkiem nieźle, natomiast warstwa techniczna pozostawia wiele do życzenia. Wówczas poświęć całą uwagę temu, co jest bardziej zaniedbane – optymalizacji SEO.
  6. W myśl punktu 5: jeśli nastąpiła aktualizacja algorytmu i z uwagi na wykonywane dotąd czynności na stronie grozi Ci kara od Google’a, poświęć się w pełni usuwaniu wadliwych elementów. Także jeśli w wyniku aktualizacji zaczyna mieć znaczenie element, który zaniedbywałeś – np. optymalizacja mobile – skup się na nim.
  7. Zdobyłeś wiedzę o SEO i zorientowałeś się, że przez długi czas robiłeś na stronie coś, co jest źle postrzegane przez Google’a? Napraw błędy, podejmując właściwą optymalizację witryny. Nie tylko unikniesz kary, ale także poprawisz widoczność w wyszukiwarce.

Rozpoczęcie pozycjonowania od pozyskiwania linków

W jakich sytuacjach można i warto rozpocząć pozycjonowanie strony od link buildingu? Oto przykłady:

  1. Pozycjonowanie poprzez zdobywanie wartościowych linków zwrotnych jest ważne w przypadku stron statycznych, tzw. wizytówkowych. Ograniczona liczba podstron i brak bloga sprawiają, że pod kątem optymalizacji i rozbudowy contentu działania on-site są bardzo ograniczone.
  2. Otrzymałeś karę od Google’a za pozyskiwanie linków niezgodnie z regulaminem? Póki nie pozbędziesz się tych odnośników i nie zadbasz o naturalność profilu linków, optymalizacja strony nie pomoże. W pierwszej kolejności musisz znieść filtry ograniczające widoczność, a zatem zająć się linkami.
  3. Przez długi czas poprawiałeś jakość strony lub rozbudowywałeś content? Teraz dla przeciwwagi zajmij się pozyskiwaniem linków. Podobnie jeśli korzystałeś już z pomocy agencji marketingowej, zapewne Twoja strona ma się technicznie dobrze i głównym zadaniem będzie dalsze pozyskiwanie linków (oraz content marketing).
  4. Profil linków jest skrajnie zaniedbany, wykonywałeś nieetyczne działania i boisz się otrzymania kary od Google’a bądź też algorytm uległ aktualizacji i za kontynuowanie obecnego sposobu zdobywania odnośników możesz zostać ukarany? Skup się na ograniczeniu ryzyka, czyli poprawie profilu linków.
  5. Jeśli po zmianie algorytmu linki zwrotne stały się ważniejsze niż dotychczas, idź z prądem i zastosuj się do nowych wytycznych.

Miej na uwadze fakt, że działanie rozpoczynające strategię pozycjonowania nie jest działaniem, które będzie się wykonywało w nieskończoność przy jednoczesnym zaniedbaniu drugiego. Z czasem oba typy SEO zaczną się przeplatać i wzajemnie wzmacniać.

Zdj. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
93 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *