Inne

Jak wypromować produkt?


Wprowadzenie produktu na rynek to zaledwie początek drogi zmierzającej do spełnienia potrzeb klienta i do wyrobienia bardzo dobrych wyników sprzedażowych. Promocja przybiera wiele form i charakteryzuje się wieloma uniwersalnymi zasadami, o których kilka słów w poniższym artykule. Skuteczna promocja produktu wymaga najczęściej zaangażowania wielu działów, w tym produkcyjnego, marketingowego, agencji PR, menedżerów wysokiego i średniego szczebla, a często grona ekspertów komunikującego się na bieżąco z klientami.  budżetem.

Jak wypromować produkt w rzeczywistości e – commerce i dlaczego warto analizować grupę docelową?

W nowoczesnej reklamie chodzi w dużym stopniu o szczegółowe zapoznanie się z charakterystyką grupy docelowej. Dopiero po ocenie pewnych cech idealnego klienta można mówić o przygotowaniu narzędzi marketingowych oraz krótko, czy długoterminowej strategii marketingowej. Promocja produktu zależy od grupy docelowej, realnych potrzeb konsumenta i od zaangażowania specjalistów, szczególnie pod kątem analizy wskaźników konwersji sprzedaży. Jakie narzędzia sprawdzają się w przypadku promocji produktu?

Jakie techniki spotyka się przy promocji produktów i dlaczego specjalizacja się liczy?

Ciekawa forma docierania do klientów z nowymi produktami, czy usługami to e – mail marketing dający duży potencjał szybkiego wzrostu. Zbieranie e-maili do klientów powierza się coraz częściej wyspecjalizowanym agencjom zewnętrznym, oddziałom PR szczególnie, albo proces rozpoczyna się przez własny sklep internetowy lub dedykowane strony firmowe, czy podstawowe sprzedażowe. Niektórzy klienci chętnie zostawiają podstawowe dane kontaktowe, bo chcą wiedzieć o nowościach, rabatach, albo specyficznych warunkach współpracy występujących w danej działalności gospodarczej. Niektóre firmy starają się w zamian za e – maila podarować gadżety promocyjne, bezpłatne e – booki, albo inne przydatne, eksperckie materiały. Bardzo popularna praktyka to zamykanie bezpłatnego dostępu w zamian za podanie e – maila. Po uzyskaniu danych kontaktowych przedsiębiorca może podjąć decyzję o uruchamianiu regularnych wyprzedaży, tylko w zapisanej do newslettera grupie, albo może podjąć strategię interesującej komunikacji, co odbije się na wiarygodności i umożliwi szybszą sprzedaż już po wypuszczeniu produktu. Skuteczna promocja produktu wiąże się zatem z odpowiednią komunikacją.

Dlaczego warto dobrze komunikować się z klientami i czy mogą udoskonalić sprzedaż?

Każdy sprzedawca i marketingowiec powinien też pytać własnych klientów o zdanie, czy to przez ankiety, czy bezpośrednio w mediach społecznościowych, albo przez czaty dołączone do głównej strony firmowej. Klienci bardzo chętnie w erze internetu dzielą się opiniami, albo tym, co im nie pasuje. Zamknięte fora tematyczne, albo dyskusje przenoszone bardziej w prywatnym wymiarze umożliwiają dopasowanie produktu do specyficznych oczekiwań grupy docelowej. Warto również sprawdzać język, w jakim komunikują się fani marki i optymalizować publikacje w taki sposób, aby przyciągały uwagę i wywoływały pozytywne stany emocjonalne.

Jakie narzędzia warto zastosować w budowaniu strategii promocyjnych?

Firmowa strona internetowa to najczęściej podstawowe narzędzie, właściwie niezbędne do promocji produktu w przestrzeni e – commerce. Dobra praktyka to powiązanie strony z usługami długoterminowego pozycjonowania, z reklamami kontekstowymi i linkami sponsorowanymi. Dzięki temu nawet nowe marki mogą szybko wyróżnić się w grupie docelowej i po prostu szybciej sprzedawać. E – mail marketing przechodzi naturalnie w inne formy, czyli SMS, czy nawet MMS – marketing, ale bez oznak nachalności. Usługodawcy, dzięki SMS – om lepiej powiadamiają klientów o wygasających terminach abonamentu, bieżących promocjach, albo o innych specyficznych wydarzeniach dla marki. Praktyka biznesowa i promocyjna pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje we własne aplikacje multimedialne umieszczane na stronach sprzedażowych oraz w aplikacje mobilne przekładające się na znacznie większą konwersję sprzedaży. Dlaczego? Coraz więcej klientów przesiaduje nie na komputerze stacjonarnym, ale do zakupów wykorzystuje smartfona, urządzenia mobilne. Z tego powodu warto wszystkie strony firmowe i sprzedażowe optymalizować pod kątem responsywności, żeby prawidłowo wyświetlały się na telefonach komórkowych najnowszej generacji.

Dlaczego element długoterminowej komunikacji z klientami tak wiele znaczy w skutecznej promocji?

Sama strona firmowa z prezentacją produktu już nie wystarczy. Wszystkie firmy powinny komunikować się z grupą docelową materiałami eksperckimi wyjaśniającymi podstawowe i bardziej zaawansowane problemy branżowe. Materiały ze wskazówkami technicznymi od pasjonatów dla pasjonatów to bardzo dobry pomysł na wzmocnienie działań promocyjnych, niezależnie od dotychczas stosowanych technik. Blogi firmowe zgodne z ideą marketingu treści sprzedają najlepiej, a niektórymi materiałami można się dzielić z influencerami, czy znanymi postaciami z blogosfery. Jak promować produkt? Warto w ten proces zaangażować wiele podmiotów, czy to zaprzyjaźnionych fanów, czy opłacanych influencerów.

Dlaczego działania promocyjne prowadzone w sieci warto też rozszerzyć na stacjonarne?

Nie chodzi tylko o podejmowanie działań sprzedażowych oraz promocyjnych w sieci. Dalej na promocję skutecznie wpływają standardowe kanały, chociażby bezpośrednie spotkania z klientami, organizacja oryginalnych eventów, czy zabaw dla grupy docelowej. Integracja z klientami wchodzi coraz częściej w całe ramy promocyjne i po prostu zbliża marki do klientów, ale trzeba to robić z głową, ponieważ kilka pomyłek kończy się zniechęceniem. Dobra promocja niczego na kliencie nie wymusza, tylko wywołuje pewien zestaw emocji przekładających się na decyzje zakupowe. Najczęściej takie emocje wywołuje się modelem marketingowym AIDA. Co taki model zakłada? Przede wszystkim przyciągnięcie uwagi, zbudowanie zainteresowania, pożądania, a na końcu dochodzi skierowanie do podjęcia pożądanego działania. Promocja produktu, nawet mocno wyspecjalizowana łączy się z czynnikami emocjonalnymi i to w największym stopniu. Niektóre produkty i usługi bazują na stałym podtrzymaniu zainteresowania, nawet na wiele miesięcy przed wypuszczeniem ostatecznej wersji oferty.

Kilka ciekawych i praktycznych wskazówek związanych z promocją produktu

  • analiza grupy docelowej pomaga w dopasowaniu odpowiednich narzędzi marketingowych,
  • klientów warto pytać o zdanie, jeżeli chodzi o świadczenie usług. Wymiana wiedzy się opłaca,
  • wszystkie działania marketingowe należy raportować i monitorować pod kątem efektywności,
  • współpraca z agencjami zewnętrznymi za konkretne wyniki to szansa na uzyskanie lepszych wyników,
  • blogi firmowe to już klasyczne narzędzie promocji powiązane z ideą eksperckiej sprzedaży,         
  • eksperci sprzedają w sieci najlepiej, ponieważ tworzą autorytet, a na nim budują zaufanie i markę,      
  • narzędzia promocyjne w sieci warto łączyć ze standardowymi, bezpośrednimi na zasadzie dywersyfikacji,
  • content marketing, pozycjonowanie to ważne wsparcie dla długoterminowej promocji,
  • promocję rozszerza się już na urządzenia mobilne, to stale rosnący rynek z ciekawymi możliwościami,
  • pobudzanie emocjonalne przy promocji to właściwie priorytet,
  • w przypadku zbierania e – maili, czy danych kontaktowych najlepiej wcześniej dać coś od siebie,
  • bezpłatne materiały na stronach firmowych dla konsumentów przekładają się później na sprzedaż.

Dlaczego wydatki na promocję produktu się opłacają?

Promocja produktu to aktualnie mocno standaryzowany proces nieodłącznie związany z monitorowaniem wyników. Im więcej danych o grupie docelowej i konwersji sprzedaży, tym lepiej dla kształtowania dalszych, pozytywnych działań marketingowych. Model AIDA pokazuje, że większość krótkich, czy dłuższych form promocyjnych można tworzyć z zachowaniem pewnej idei, a do tego sprawdzonej przy wielu projektach. Najciekawsze perspektywy niesie marketing wirusowy, czyli dzielenie się unikalnymi materiałami w masowej skali, co przyciąga uwagę do nawet niszowych marek. Sytuacje związane z marketingiem wirusowym występują rzadko i wymagają znajomości trendów, czy specyficznych zachowań grupy docelowej, ale błyskawicznie przekładają się na ogromną rozpoznawalność. Skuteczna promocja produktu powiązana z nowoczesnymi praktykami komunikacji z grupą docelową to najlepsze podejście dla każdej firmy, także marek przekształcających się pod nową generację konsumentów wykorzystujących bardziej urządzenia mobilne do zakupów.

Czy warto zaangażować się w promocję produktów?

Skuteczna promocja produktu to już właściwie nauka czerpiąca garściami z psychologii, czy nawet metod zarządzania tłumem. Działy marketingu powinny posługiwać się wieloma technikami marketingowymi i stawiać na monitorowanie wyników, bo to oznaka profesjonalizmu. Jak widać nie trzeba wydawać na promocję masy pieniędzy, ale po prostu trzeba podchodzić do tematu z głową.

116 wyświetleń
bookmark icon