Chcesz pozycjonować stronę poprzez link building? Sprawdź, na jakie aspekty zwrócić uwagę, by wybrać właściwe serwisy do osadzania linków przychodzących. Trzeba bowiem pamiętać, że zostawianie jakichkolwiek linków gdziekolwiek nie jest dobrą strategią i może prowadzić do zmniejszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania, a nawet otrzymania kary. Zapraszamy do lektury!
Jakość serwisu zewnętrznego
Jednym z głównych czynników przemawiających za lub przeciwko osadzeniu linka na danej stronie internetowej jest jej jakość. Wysoka lub niska jakość przekłada się na ocenę serwisu przez algorytm Google’a, a co za tym idzie przydzielenie kredytu zaufania – bądź nie – i widoczność w wynikach wyszukiwania. Na jakość składają się różne elementy, m.in. ocena techniczna witryny, ocena techniczna i merytoryczna treści, profil linków (liczba i jakość linków wychodzących i przychodzących), liczba i rodzaj słów kluczowych, ruch na stronie.
Aby ułatwić sobie zadanie, warto skorzystać z serwisów takich jak WhitePress czy Linkhouse, które pośredniczą między wydawcami (właścicielami stron, na których można osadzać linki) i klientami (właścicielami lub przedstawicielami stron pozycjonowanych). Znajdziesz w nich autorskie skale ocen podpowiadające, które serwisy mają najwyższą jakość, a co za tym idzie najlepiej przysłużą się poprawie widoczności Twojej strony.
Profil linków strony zewnętrznej
Mimo iż profil linków pojawił się już w poprzednim punkcie, warto poświęcić mu dodatkową uwagę. Aby ocenić jakość serwisu zewnętrznego pod tym kątem, możesz skorzystać z narzędzi innych niż zaproponowane przez pośredników (przykłady podane zostały wyżej). Do dyspozycji masz narzędzia płatne takie jak Ahrefs czy Majestic, a także bezpłatne, wśród których warto wyróżnić Pulno.
W podobny sposób samodzielnie sprawdzisz, ile i jakie słowa kluczowe zawiera serwis, w którym rozważasz osadzenie linka. Tutaj masz do dyspozycji np. płatne Senuto i Semstorm oraz bezpłatny Ubersuggest. Tego typu samodzielne sprawdzanie elementów przekładających się na jakość serwisu zewnętrznego przydaje się osobom, które nie chcą korzystać z pośredników np. z uwagi na dodatkowe opłaty albo nie znajdują w bazie pośrednika witryn, z którymi chciałaby podjąć współpracę.
Popularność portalu zewnętrznego
We wzorowej sytuacji wybiera się dobry jakościowo portal do osadzenia linka, i po sprawie. A jednak nie zawsze można lub trzeba postąpić zgodnie ze wzorcem. Najwartościowsze jakościowo serwisy mają oferty drogie, niekiedy liczące przeszło 1000 zł. Poza tym czasem do potrzeby poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania dochodzi chęć rozpromowania strony, zdobycia nowych odbiorców, zwiększenia wejść na stronę. Do tego przydają się witryny o dużej popularności i ogromnej liczbie wyświetleń, np. informacyjne, rozrywkowe, plotkarskie, znajdujące się w danej chwili na topie…
Tematyka strony zewnętrznej
…warto jednak pamiętać, że tematyka linkowanej witryny musi być przynajmniej podobna do tematyki serwisu zewnętrznego, a najlepiej taka sama. Osadzanie linka do strony z naprawą kombajnów w serwisie kulinarnym nie jest najlepszym pomysłem, gdyż Google nie oceni takiego linka pozytywnie. Poza ogólną tematyką bardzo ważne są kategoria, w której pojawi się Twój link, a także kontekst, w jakim zostanie ów link pokazany. Zadbaj o zgodność tematyczną.
Wygląd i wiarygodność witryny zewnętrznej
Znalazłeś potwornie wyglądający serwis, który jednak z uwagi na dostateczne dopasowanie techniczne do wymagań Google’a umknął negatywnej ocenie robotów? Nie zostawiaj w nim linków tylko dlatego, że są tanie. Z czasem algorytm może się zorientować, że dał kredyt zaufania podejrzanej stronie, a jeśli znajdzie na niej linki prowadzącej do Twojej witryny – pojawi się problem. Zawsze wybieraj portale wiarygodne, atrakcyjne dla użytkowników.
Na co jeszcze zwrócić uwagę, by osadzić wartościowy link?
- Sprawdź, czy strona wykupiła SSL. Jeśli tak – świetnie. Taka strona traktowana jest przez Google’a jako bezpieczna dla użytkowników. Poznasz ją po https:// zamiast http://.
- Wybierz stronę, która prowadzona jest w tym samym języku, w którym prowadzona jest Twoja strona.
- Zwróć uwagę na rozszerzenie domeny. Dobrym pomysłem jest wybieranie witryn zaufanych, czyli .gov (rządowych), .edu (edukacyjnych). Jeśli działasz lokalnie, skorzystasz na linkach ze stron .region.pl, .wojewodztwo.pl, .miasto.pl.
- Liczy się jakość nie tylko strony, ale i oferty. W jakiej kategorii pojawi się Twój link? Ile linków możesz osadzić? Jakie atrybuty i anchory są dopuszczane? Z ilu miejsc będzie się dało dotrzeć do artykułu z Twoim linkiem? Czy po jakimś czasie link zostanie usunięty? To bardzo ważne pytania. Odpowiedzi na nie mogą przesądzić o wyborze tańszego serwisu zewnętrznego właśnie dlatego, że oferuje lepsze warunki.
Zdj. Shutterstock