Prowadzenie strony internetowej, szczególnie komercyjnej wiąże się z uzyskaniem możliwie najlepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, bez których nie ma nawet mowy o wygenerowaniu solidnego wskaźnika konwersji. Skuteczne pozycjonowanie strony www to jedna z najważniejszych usług dedykowanych właścicielom sklepów internetowych, a właściwie wszystkich działalności występujących w sieci. W jaki sposób zabrać się za zagadnienie, aby zwiększyć przewagę konkurencyjną?
Czy wykonywać pozycjonowanie samodzielnie, czy raczej zamówić usługę w agencji?
Podstawowy problem pojawia się już po założeniu witryny komercyjnej. Właściciel musi się zastanowić, czy chce podejmować samodzielnie działania związane z optymalizacją oraz pozycjonowaniem, czy może chce nawiązać długoterminową współpracę z agencją interaktywną najczęściej w rozliczeniu za wyniki lub na bazie abonamentu. To niestety trudna decyzja. Dobre agencje SEO wyróżniają się wysoką jakością świadczonych usług, chociaż nie mogą i nie powinny gwarantować wyników w krótkim czasie, bo to w praktyce nierealne. Skuteczne pozycjonowanie strony www to proces długoterminowy, związany z monitorowaniem bieżących działań, często połączony z udoskonalaniem całej struktury kodu strony w taki sposób, aby odpowiadał możliwie najlepiej wytycznym wyszukiwarek internetowych.
Co oznacza skuteczne pozycjonowanie stron?
Skuteczne pozycjonowanie strony www łączy się w pewien ciąg działań. To znaczy, że właściciel serwisu komercyjnego optymalizuje kod witryny, wtyczki i usprawnia działanie wewnątrz, ale też wychodzi na zewnątrz, pozyskuje wartościowe odnośniki, chociażby przez artykuły sponsorowane, albo inne źródła, o których poniżej. Skuteczne pozycjonowanie stron przyjmuje nieco inny format przy promocji lokalnej, a inaczej przy ogólnokrajowej, czy międzynarodowej. Przed podjęciem poważniejszych decyzji trzeba przemyśleć potencjalne zasięgi i charakterystykę grupy docelowej. Każdy biznes online musi stworzyć bazę najważniejszych słów kluczowych przypisanych do działalności, czy listę problemów klientów do rozwiązania przez własnego bloga firmowego. Dzięki połączeniu własnych treści z długoterminowym pozycjonowaniem odnosi się największe korzyści. Dzisiaj pozycjonowanie strony to też kwestie marketingu treści, rozwijania unikalnych treści na serwisie, rezygnacja z duplikatów, np. opisów produktów wstawianych tylko z instrukcji udostępnianej przez producenta. Sklepy internetowe znajdujące się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe charakteryzują się najczęściej bardzo rozbudowanymi materiałami, doskonałą organizacją wewnętrznych linków, wieloma odnośnikami z serwisów partnerskich, porównywarek cenowych, baz katalogów firmowych.
Dlaczego rozpoznanie najważniejszych słów kluczowych ma tak duże znaczenie?
To właśnie, dzięki słowom kluczowym klienci docierają do interesujących produktów oraz usług. Działalności w sieci mogą skoncentrować się na najpopularniejszych frazach, gdzie panuje ogromna konkurencja, albo przejść na łączenie najpopularniejszych słów kluczowych z bardziej niszowymi, co umożliwi rozwój kanałów komunikacyjnych. Jak skutecznie pozycjonować stronę? Koniecznie rozpoczynając od planu i układu słów kluczowych w treściach. Przyda się również poszukiwanie wiarygodnych partnerów do wymiany odnośników, albo do publikacji własnych artykułów sponsorowanych.
W jaki sposób pozyskiwać wartościowe linki?
- Artykuły sponsorowane z własnym odnośnikiem do oferty, albo dedykowana współpraca z blogerami, influencerami – to bardzo popularna praktyka zdobywania solidnych linków. Artykuły sponsorowane charakteryzują się najczęściej sporą wartością merytoryczną i tylko delikatnym odniesieniem do oferty zleceniodawcy, ale to umożliwia kształtowanie zaufania wśród grupy docelowej i znacznie lepsze dopasowanie treści do specyfiki serwisu, na którym artykuł się pojawi. Z niektórymi blogerami można nawiązać współpracę na zasadzie prowizyjnej sprzedaży, w której artykuł sponsorowany z linkiem odgrywa rolę bezpośredniego nośnika oferty. Niektórzy blogerzy zarabiają na takim układzie krocie, ale promują marki w sposób znacznie szybszy od klasycznych działań marketingowych. Skuteczne pozycjonowanie strony www oznacza w praktycznie każdym przypadku nawiązanie relacji z portalami zewnętrznymi, możliwie najbardziej kompatybilnymi pod kątem treści z reklamowanym biznesem online,
- Katalogi firmowe – nawet stworzenie prostej wizytówki z opisem własnej oferty to szansa na odnośnik i to z naprawdę wielu nieźle notowanych katalogów firmowych, w tym lokalnych, nie tylko ogólnokrajowych. Opisy do katalogów to baza linków w masowej skali, często liczona w tysiącach rocznie. Naturalnie zdobywanie odnośników trzeba zaplanować, rozłożyć w czasie, żeby nie wywołać problemów z reputacją. Warto zauważyć, że linkowanie ze złych źródeł, czarne praktyki SEO odbijają się bardzo negatywnie na działalnościach e-commerce, a w skrajnych przypadkach prowadzą do nałożenia ręcznej blokady przez moderatora związanego z obsługą wyszukiwarki. Cierpliwie prowadzenie kampanii związanej z pozycjonowaniem opłaca się najbardziej. Jak skutecznie pozycjonować stronę? Koniecznie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wyszukiwarek,
- Tworzenie własnego zaplecza lub zlecenie takiego zadania agencji interaktywnej – własne zaplecze, czyli dodatkowe strony internetowe, tematycznie zgodne z serwisem sprzedażowym oraz linkujące do niego bezpośrednio na różne podstrony to szansa na uzyskanie interesujących wyników w kampanii SEO. Nad takimi linkami zewnętrznymi właściciel biznesu online posiada właściwie pełną kontrolę. Po czasie nie okaże się, że artykuły zniknęły, albo polityka portalu się zmieniła. Własne zaplecze z czasem buduje coraz większą wartość, też edukacyjną, promocyjną, a niektóre artykuły zamieniają się w przenośnik marketingu wirusowego, trafiają masowo do zainteresowanych użytkowników. Im więcej ciekawych, naturalnie unikalnych publikacji, tym prawdopodobieństwo wystąpienia takiej formuły reklamowej rośnie, na marginesie jednej z najlepszych, jeżeli chodzi o rozwój sektora mediów społecznościowych,
- Bezpośrednie przenoszenie opublikowanych na stronie treści do mediów społecznościowych – można zauważyć, że serwisy mediów społecznościowych indeksują się właściwie natychmiast i często artykuł opublikowany od razu na stronie w social media dotrze znacznie szybciej do klientów, zostanie odnaleziony.
Pozycjonowanie strony – czego najlepiej nie robić?
W branży występują białe i czarne, albo etyczne i nieadekwatne techniki maksymalizacji pozycji w wynikach wyszukiwania. Czego zatem się robić w ramach pozycjonowania strony? Bardzo zła praktyka to przesilenie witryny sprzedażowej słowami kluczowymi, a także spamowanie różnymi materiałami, czy to na podrzędnych forach, czy serwisach partnerskich. Farmy linków umożliwiają zdobywanie odnośników w masowej skali, ale to praktyka rzadko odbijająca się dobrze na długoterminowych wynikach. Dodatkowo wszystkie słowa kluczowe muszą pasować do prowadzonej działalności. Nie można nagle połączyć jednego biznesu z innym, ponieważ nastąpi znaczący spadek pozycji. Kopiowanie treści z innych stron internetowych też się nie sprawdzi, ponieważ w przypadku zdublowanych materiałów i tak widać tylko pierwotny.
Dlaczego warto postarać się o skuteczne pozycjonowanie strony www?
Skuteczne pozycjonowanie strony www to tak naprawdę szansa na zdominowanie rynku, a także na wygenerowanie niesamowitych wyników pod kątem konwersji sprzedaży. Wszystkie działania seo można powierzyć na zewnątrz, ale pewną wiedzę i tak warto zdobyć w celu lepszego monitorowania kampanii i wyników. Pozycjonowanie to jedna z najważniejszych usług występująca w sektorze e-commerce i odbijająca się na budowaniu relacji z klientami. Stosowanie dobrych praktyk, publikowanie wyłącznie wartościowych i przemyślanych materiałów nasyconych właściwie branżowymi słowami kluczowymi, współpraca z partnerami branżowymi w celu wymiany linków to tylko niektóre z najważniejszych przykładów. Warto wprowadzić niektóre z technik SEO do własnej działalności, ponieważ pomagają sprzedawać.