Copywriting

Jak i o czym napisać artykuł sponsorowany?

Rafał Cyrański to autor, informatyk, urodzony 12 grudnia 1980 roku w Polsce w Łodzi, założyciel FunkyMEDIA firmy specjalizującej się w obszarach takich jak SEO i Content Marketing. Ukończył Informatykę w 2001 roku. Rafał jest również gospodarzem podcastu FunkyMEDIA Podcast SEO oraz autorem książek z dziedziny marketingu cyfrowego.


Artykuł sponsorowany jest tekstem, dzięki któremu docierasz do nowych odbiorców i dajesz się poznać, promujesz markę i usługi, zdobywasz wartościowe linki do strony internetowej. Oczywiście to tylko część korzyści, jakie niesie wykorzystywanie content marketingu właśnie do pisania artykułów sponsorowanych. Pytanie: jak to robić? Jak zabrać się za tworzenie artykułów sponsorowanych? O czym pisać? I w końcu na jakim portalu umieszczać teksty sponsorowane, by odnosić najwięcej korzyści? Poznaj wskazówki!

Dlaczego warto pisać artykuły sponsorowane?

Tekst sponsorowany jest tylko jedną z możliwych form promocji w internecie. Jeżeli zależy Ci na docieraniu do potencjalnych klientów, równie dobrze możesz wykorzystać reklamy w Google czy na Facebooku, aktywnie prowadzony profil firmy w social media, współpracę z influencerami, link building bez artykułów sponsorowanych, działania content marketingowe na swojej stronie internetowej czy inne metody.

Warto wiedzieć, że dobra strategia promowania firmy i strony zawiera więcej niż jedną formę promocji. Korzystnym zestawem pozycjonowania na start jest napisanie lub poprawienie – zgodnie z zasadami SEO – tekstów na stronę, założenie bloga i pozyskiwanie linków. Aby wykorzystać siłę content marketingu i link buildingu w pełni, do tej podstawy warto dodać właśnie artykuły sponsorowane. Poniżej przedstawiamy ich główne zalety.

1) Artykuł sponsorowany vs. reklamy w Google

Jeżeli zestawimy artykuły sponsorowane z Google Ads, te pierwsze mają przewagę chociażby z punktu widzenia SEO. Podczas gdy reklamy są nietrwałe, a umieszczane w nich linki do strony nie są zliczane przez algorytm (nie przekazują witrynie mocy ani nie wliczają się do profilu linków), linki w artykułach sponsorowanych są brane pod uwagę przy ostatecznej ocenie strony internetowej i ustalaniu jej pozycji w indeksie Google. Oznacza to, że artykuły sponsorowane – tak jak czyste linki – stanowią skuteczny element link buildingu, a więc i pozycjonowania strony.

Kolejnym powodem przewagi artykułu sponsorowanego nad Google Ads jest niechęć odbiorcy wobec tych drugich. Banery reklamowe na stronach częściej uważane są za irytujące. Wiele użytkowników w ogóle nie zwraca na nie uwagi. Wcale nie mniej używa programów blokujących reklamy, w efekcie czego wcale banerów nie widzi. Inaczej jest z tekstem sponsorowanym, który jest widoczny dla wszystkich, ale w subtelnej formie. Co ważne, klikają go wyłącznie osoby zainteresowane tematem. Kiedy docierasz do odbiorców, docierasz do potencjalnych klientów, nie zaś przypadkowych internautów.

2) Budowanie marki, poszerzanie świadomości, docieranie do nowych odbiorców

Z uwagi na bardziej rozbudowaną formę względem reklam czy postów w social media artykuły sponsorowane doskonale nadają się do budowania wizerunku marki, co sprawdza się zwłaszcza na początku działalności firmy oraz kiedy niezbyt popularna firma rozpoczyna pozycjonowanie strony. W ten sposób możesz przykuć uwagę czytelnika i opowiedzieć mu o sobie, swojej działalności.

Tekstu sponsorowanego można użyć także do szerzenia świadomości marki, która już istnieje, ale chce zdobyć nowych odbiorców bądź dopiero rozpoczęła działalność w internecie. Ponieważ artykuły sponsorowane umieszcza się na wielu różnych portalach, jesteś w stanie dotrzeć do odbiorcy, który nie trafiłby na Ciebie w inny sposób. Jeśli działasz w popularnej branży i walczysz o słowa kluczowe z wysoką liczbą miesięcznych wyszukiwań, tekst sponsorowany pozwoli Ci niejako przeskoczyć kolejkę w kontekście zwrócenia uwagi odbiorcy. Funkcję tę spełnią również reklamy w wyszukiwarce i mediach społecznościowych.

3) Autorytet, zaufanie, pamięć, trafianie do wartościowej grupy odbiorców

Płatny artykuł napisany w sposób ekspercki sprawi, że dasz się poznać jako specjalista zaznajomiony z tematem i mający dużą wiedzę branżową. Zaproponujesz cenne i skuteczne rady odbiorcom, a w efekcie pozyskasz ich zaufaniezapamiętają Cię jako eksperta. W przyszłości chętnie sprawdzą właśnie Twoje treści i usługi, jako że już raz im pomogłeś. Próbowanie szczęścia u anonimowej konkurencji niosłoby większe ryzyko. Uwaga! Należy pamiętać, że konkurencja nie śpi – ona również pracuje nad zdobywaniem zaufania użytkowników.

W pamięci potencjalnego klienta zapiszesz się nie tylko Ty jako ekspert, ale także nazwa Twojej firmy czy też strony. Zapamiętanie adresu witryny sprawi, że odbiorcy podświadomie wybiorą Twoją stronę internetową, kiedy pokaże im się w wynikach wyszukiwania, bo będą ją kojarzyć – nawet jeśli nie przypomną sobie skąd.

Dobry artykuł sponsorowany w połączeniu z dobrze dobranym portalem przełożą się na dotarcie do potencjalnego odbiorcy – realnie zainteresowanego danym tematem. Praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia tekstu sponsorowanego i wybierania portalu do publikacji znajdziesz w dalszej części artykułu.

Tekst sponsorowany vs. gościnny vs. redakcyjny

Dobrze wiedzieć, że nie każdy tekst promujący firmę czy pozycjonujący stronę internetową umieszczany na zewnętrznych portalach to artykuł sponsorowany. Tekstem o zbliżonym wyglądzie i podobnych funkcjach jest artykuł gościnny. Na portalach występują także artykuły redakcyjne.

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane dają zdecydowanie najwięcej możliwości promocyjnych. Najczęściej wyróżnikiem jest to, że w artykułach sponsorowanych umieszcza się linki z atrybutem dofollow, choć warto zauważyć, iż zdarzają się teksty płatne z atrybutem nofollow lub niezawierające odnośników do strony zleceniodawcy. Te wyjątki mają miejsce np. na portalach o bardzo dużych zasięgach, na których już sama obecność jest wartościowa, prestiżowa.

Kolejnym wyróżnikiem jest to, że treść artykułu sponsorowanego jest jakościowa, merytoryczna i mająca wartość dla użytkowników. Dobre portale wydawnicze raczej nie zgodzą się na opublikowanie tekstu o tytule „Dlaczego warto wybrać firmę X?”.

Ponieważ zleceniodawca płaci za artykuł sponsorowany, może umieścić w nim nazwę firmy czy witryny internetowej, logotyp bądź inną formę promocji bezpośredniej. Konkretne wytyczne, jak napisać artykuł sponsorowany i co wolno, a czego nie można w nim umieścić, ustala sam portal wydawczy, wobec czego wskazówki mogą się różnić między sobą.

W przypadku artykułów sponsorowanych zachodzi konieczność oznaczenia tekstu jako sponsorowanego. Portale robią to na różne sposoby. Jeżeli dany portal nie stosuje oznaczeń, o informację powinien zadbać zleceniodawca w treści artykułu sponsorowanego.

Czym jest artykuł gościnny?

Charakterystyki artykułów sponsorowanych i gościnnych oraz różnice między nimi zostały ukazane w publikacji pt. Czym są artykuł gościnny i artykuł sponsorowany? Link building (SEO), do której przeczytania gorąco zachęcamy. Streszczając, artykuł gościnny różni się od sponsorowanego tym, że publikowany jest nieodpłatnie. Darmowe umieszczenie na portalu zewnętrznym wiąże się jednak ze znaczącymi ograniczeniami nałożonymi na zleceniodawcę. Taki artykuł musi być bardzo wysokiej jakości, aby właścicielowi portalu opłacało się go opublikować. Powinien być merytoryczny, mieć poprawne formatowanie i powstać zgodnie z zasadami SEO. Musi nieść wartość użytkownikom portalu i/lub sprzyjać pozycjonowaniu.

Artykuł gościnny nie zawiera linków dofollow – a czasem żadnych – oraz nie jest bezpośrednią promocją firmy. Nie można pisać w nim o usługach ani produktach firmy, jeśli mają na celu promowanie konkretnej oferty. Usługi/produkty mogą jedynie wpłynąć na temat artykułu (np. właściciel sklepu obuwniczego napisze artykuł o wyborze najlepszych butów na zimę, nie wspominając jednak o butach sprzedawanych przez siebie). Jeżeli pojawiają się nazwy firmy bądź strony internetowej, zazwyczaj ma to miejsce w stopce. Najczęściej jednak na końcu tekstu widnieje imię i nazwisko autora, czyli zleceniodawcy.

Czym jest artykuł redakcyjny?

Podczas gdy artykuły sponsorowane i gościnne wychodzą od zleceniodawcy (właściciela strony/firmy, którą chce wypromować), artykuł redakcyjny to zwykły tekst stworzony przez redakcję danego portalu (wydawcę). Nie zawiera linków, nie promuje niczego. Z artykułami redakcyjnymi masz do czynienia, kiedy wchodzisz na dowolny portal i czytasz interesujące Cię treści. Ciekawa tematyka skłania czytelnika do przeczytaniu tekstu, a słowa kluczowe pozycjonują dany artykuł w Google.

Należy pamiętać, że artykuły redakcyjne i artykuły napisane przez redakcję dla zleceniodawcy nie są tym samym. Te drugie to typowe treści sponsorowane. Jeżeli zleceniodawca nie chce pisać artykułu samodzielnie, może wynająć copywritera lub właśnie zlecić napisanie redakcji wydawcy. Powstały w efekcie tekst jest artykułem sponsorowanym i jako taki musi zostać oznaczony.

O czym napisać artykuł sponsorowany?

Jak napisać artykuł sponsorowany, żeby zainteresować potencjalnych klientów, wypromować firmę bądź konkretne produkty, a także pozyskać wartościowe linki? Zebraliśmy kilka pomysłów na tematy, które możesz zrealizować w strategii content marketingowej.

1) Artykuł sponsorowany poświęcony marce

Jeżeli potrzebujesz artykułu sponsorowanego do zbudowania wizerunku nowej marki lub szerzenia wizerunku mało znanej firmy, możesz poświęcić tekst stricte jej. Pamiętaj jednak, by nie stworzyć mdłej laurki z listą zalet. Ukaż firmę w świetle korzyści dla potencjalnych klientów. Wytwarzasz produkty o unikalnym składzie? Oferujesz nowość na polskim rynku? Pozwolisz odbiorcom przeżyć coś wyjątkowego? Właśnie o tym napisz – przekonaj ich, że dzięki Tobie zyskają, oraz wyjaśnij, w jaki sposób.

Przykłady:

  • Znasz już nowy park rozrywki w Warszawie?
  • Oto salon masażu, w którym masują czekoladą!
  • Poznaj unikalną formułę kosmetyków firmy X

2) Artykuł sponsorowany poświęcony usłudze/produktowi

Artykuły sponsorowane poświęcone konkretnym usługom bądź produktom to dobry sposób na wypromowanie nowości w ofercie firmy. Jeśli sprzedajesz coś mało znanego lub jesteś przekonany, że właśnie ten produkt zainteresuje odbiorców portalu, na którym pojawi się artykuł sponsorowany, wypróbuj tę formę promocji. Ponadto treści sponsorowane są popularne wśród firm już znanych przez odbiorców. W łatwy sposób informują potencjalnych klientów, że w ofercie ulubionej marki pojawiły się nowości.

Przykłady:

  • Firma X wypuściła nową serię produktu Y
  • Lubiłeś X? Poznaj nową generację – Y!
  • X to produkt, jakiego na polskim rynku jeszcze nie było!

3) Artykuł sponsorowany o zbieżnej tematyce z produktem jako przykładem

Jeżeli chcesz napisać dobry artykuł sponsorowany bez całościowej promocji firmy czy produktu, możesz skupić się na tematyce zgodnej z branżą Twojej firmy i wykorzystać swój produkt jako przykład. Wówczas zaprezentujesz jego cechy i zalety na tle ogółu cech i zalet podobnych produktów.

Przykłady:

  • Jak wybrać trwałe opakowanie na telefon?
  • 5 usług kosmetycznych, których jeszcze nie znasz
  • X czy Y – co będzie lepsze?

4) Artykuł sponsorowany o innej tematyce z produktem jako propozycją

Nie musisz jednak pisać artykułu sponsorowanego na temat zbieżny z branżą Twojej firmy, by wspomnieć w nim o swoim produkcie. Dobrym pomysłem będzie luźniejsza publikacja poradnikowa, w której produktowi poświęcisz tylko jeden punkt/akapit, a nawet pojedyncze zdanie.

Przykłady:

  • 10 pomysłów na idealny prezent dla dziewczyny
  • Co warto odwiedzić nad polskim morzem?
  • Poznaj 5 zasad udanego biwakowania

5) Artykuł sponsorowany z wypowiedzią ekspercką

W artykule sponsorowanym poświęconym tematowi zgodnemu z Twoją branżą możesz postawić na budowę wizerunku firmy lub siebie jako jej przedstawiciela. Zamiast lokować produkty czy usługi, opisz temat merytorycznie i fachowo. Wpleć w treść swoją wypowiedź w formie cytatu lub po prostu porady podpisanej imieniem i nazwiskiem czy nazwą firmy. Nie musisz czekać do końca tekstu jak w przypadku artykułu gościnnego ani używać atrybutu nofollow. Jeśli tekst wyjdzie długi, wypowiedz się nawet kilka razy.

Przykłady:

  • Przewidywania na najbliższy rok w branży X
  • Jak skutecznie zwalczyć chwasty w ogródku?
  • Usuwanie ościeżnicy krok po kroku

Kiedy najbardziej skorzystasz na artykule sponsorowanym?

Jeżeli zdecydujesz się publikować artykuły sponsorowane, możesz to robić niezależnie od stosowania innych form promocji, stażu firmy czy obecności w internecie. Istnieje jednak kilka sytuacji, w których artykuły sponsorowane przyniosą Ci szczególnie dużo korzyści.

1) Pozycjonowanie strony poprzez artykuły sponsorowane

W świetle SEO na artykułach sponsorowanych skorzystasz zwłaszcza wtedy, kiedy:

  • dopiero zaczynasz pozycjonowanie,
  • zmieniasz strategię pozycjonowania,
  • musisz odrobić spadki wynikające z utraty słów kluczowych lub linków,
  • masz do pokonania prężnie działającą konkurencję,
  • chcesz pojawić się w wynikach wyszukiwania na nowe słowa kluczowe,
  • przez dotychczasowe nieetyczne pozyskiwanie linków otrzymałeś filtr od Google.

2) Budowa wizerunku i świadomości marki

Tutaj z artykułu sponsorowanego skorzystasz, jeśli:

  • masz nową firmę,
  • prowadzisz firmę w niszowej branży,
  • prowadzisz firmę w branży nowej na polskim rynku,
  • prowadzisz firmę mało znaną,
  • masz stałych klientów, ale nie docierasz do nowych,
  • masz bardzo dużą konkurencję,
  • musisz ocieplić wizerunek po wpadce marketingowej.

3) Nowa witryna internetowa, produkt, usługa

Z artykułów sponsorowanych skorzystasz w szczególny sposób, jeśli:

  • dopiero założyłeś stronę internetową,
  • jesteś znany, ale wprowadziłeś nowe produkty lub usługi,
  • robisz rebranding marki i chcesz się zaprezentować w nowej odsłonie.

4) Trafianie do grupy odbiorców także w świecie rzeczywistym

Jeżeli na danym portalu pojawiają się mieszkańcy Twojego miasta lub okolic, będzie to doskonałe miejsce do opublikowania artykułu sponsorowanego na temat wydarzenia, które organizujesz bądź w którym bierzesz udział. W serwisie regionalnym ogłosisz uczestnictwo w targach tematycznych, konwencie, festiwalu. Jeśli organizujesz zabawę dla dzieci, festyn, poczęstunek lub inną zabawę w świecie rzeczywistym, także napisz o tym artykuł sponsorowany.

Portal lokalny to nie jedyne miejsce do opublikowania wartościowego artykułu sponsorowanego. Może organizujesz bądź bierzesz udział w ogólnopolskiej akcji albo wyjeździe połączonym z wykładami? Zaproś mieszkańców całej Polski, publikując artykuł sponsorowany na portalu poświęconym tematowi tego wydarzenia.

Oczywiście możesz napisać artykuł sponsorowany, nawet jeśli wydarzenie odbędzie się jedynie w przestrzeni wirtualnej. To sposób na wypromowanie konferencji i szkolenia online, webinaru.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Zasady pisania artykułu sponsorowanego

Czas na poradnik pisania, sekrety optymalizacji SEO i tajniki redagowania artykułów sponsorowanych. Poniższe zasady przydadzą Ci się, jeżeli postanowisz tworzyć treści samodzielnie. Pamiętaj jednak, że zawsze masz do dyspozycji wsparcie specjalistów content marketingu – copywriterów z firmy marketingowej (w tym FunkyMedia!) bądź redaktorów portalu, na który ma trafić artykuł sponsorowany.

1) Jak pisać artykuły sponsorowane?

Możesz przyjąć dwie strategie, by napisać dobry artykuł sponsorowany. Pierwsza to przygotowanie artykułu i znalezienie portalu, na którym zostanie opublikowany. Druga polega na odwrotnym działaniu: znalezieniu serwisu i dopiero wtedy napisaniu tekstu. Różnica tkwi w tym, iż każdy portal może przyjąć inne warunki publikacji. Zmienne m.in. są długość, tematyka, liczba linków, jakość (luźny poradnik, profesjonalny tekst ekspercki).

Niezależnie od przyjętej strategii powinieneś pamiętać o poprawności językowej. Choć chętnie i powszechnie używany przez samych internautów, język potoczny nie powinien być tym, który wybierzesz. Z drugiej strony nie warto używać terminów specjalistycznych i trudnych do zrozumienia dla przeciętnego odbiorcy, chyba że to właśnie specjaliści z danej branży są grupą, do której chcesz trafić z tekstem. Staraj się zatem pisać językiem swojej grupy docelowej. Do czytelnika zwracaj się bezosobowo. Wybierz stronę czynną czasowników i korzystaj z przykładów pozytywnych, nie zaś negatywnych („X pozwala poczuć się dobrze”, a nie „X pozwala nie czuć się źle”). Zawsze stosuj język korzyści.

Pamiętaj o tym, aby:

  • artykuł sponsorowany miał minimum 2-3 tysiące znaków ze spacjami – takie teksty są oceniane lepiej przez algorytmy Google,
  • tytuł był chwytliwy i skłaniał do kliknięcia artykułu (przeczytaj: Jak pisać tytuły artykułów? Kreatywny copywriting),
  • lead zachęcał do przeczytania artykułu – zauważ, że w treści ciekawej zajawki przemycisz więcej niż w tytule (zobacz porady: Jak napisać wstęp do artykułu? Lead w copywritingu),
  • tekst realizował cel, w którym powstał – sprzedaż, budowanie świadomości, ocieplanie wizerunku, budowanie pozycji eksperta, inny,
  • tekst odpowiadał na podstawowe pytania z danego zakresu – zastanów się też, jakie inne pytania mogliby chcieć zadać odbiorcy,
  • artykuł sponsorowany był unikalny – nie należy publikować tego samego tekstu w kilku miejscach!

2) Jak formatować artykuły sponsorowane?

Formatowanie tekstu to aspekt, nad którym masz najmniejszą kontrolę w trakcie tworzenia artykułów sponsorowanych. Jeżeli w szablonie witryny wydawcy nie ma podkreślenia linków, wszystkie teksty są wyrównane do lewej strony bądź nagłówki mają rozmiar zwykłego tekstu, niewiele z tym zrobisz. Natomiast jeśli to wydawca przy dodawaniu artykułu na stronę przypadkowo usunie wyróżnienia czy punkty, możesz poprosić, by je przywrócił.

Artykuły sponsorowane formatuj w ten sam sposób co wpisy na blog firmowy. Stosuj treściwe, zwięzłe, krótkie akapityzdania proste. Kiedy chcesz podkreślić wagę wyrażenia lub istotność fragmentu akapitu na tle całego tekstu, zastosuj pogrubienie lub kursywę.

Każdemu akapitowi bądź grupie akapitów zamykających tekst w spójną całość nadaj nagłówek, dzięki któremu czytelnik zdecyduje, czy jest zainteresowany zapoznaniem się z treścią, a roboty Google szybko wyłapią tematykę. Publikację możesz urozmaicić punktamicytatami, bo zróżnicowany tekst czyta się lepiej niż zwarty blok.

3) Jak optymalizować artykuły sponsorowane?

Ponieważ artykuły sponsorowane wpływają na budowanie pozycji strony zleceniodawcy w wynikach wyszukiwania, zadbaj o optymalizację SEO. Upewnij się, że używasz słów kluczowych, z którymi chciałbyś, aby była kojarzona Twoja witryna. Najważniejszą frazę kluczową potraktuj jako anchor, czyli zakotwicz w niej link do swojej strony.

Słowa kluczowe mają znaczenie także z uwagi na pozycjonowanie samego artykułu. Jeżeli publikacja pojawi się na wysokim miejscu w wyszukiwarce Google, trafi do większej liczby osób niż tylko tych, które odwiedziły portal wydawcy, zobaczyły ciekawy tytuł i kliknęły. Ma to szczególne znaczenie w artykułach sponsorowanych, które nie są linkowane ze strony głównej, tylko np. ze podstrony działu tematycznego. Stosowne informacje znajdziesz w warunkach publikacji danego portalu.

W sytuacji, w której wydawca nie określa limitu liczby linków w artykule sponsorowanym, zdecyduj się na od 1 do 3. Każdy powinien prowadzić do innej podstrony w Twojej witrynie. Jeżeli to możliwe, oznacz je jako dofollow. Jeśli musisz wybrać tylko jeden, atrybut dofollow przypisz najważniejszemu słowu kluczowemu i linkowi (zazwyczaj do strony głównej).

Wiesz już, jak i o czym napisać artykuł sponsorowany. Na koniec zadbaj o oprawę graficzną. Jeżeli dany temat może zostać zilustrowany – a większość może – dobierz do niego zdjęcia ze stocka darmowego lub płatnego. Rozważ samodzielne wykonanie zdjęć bądź grafik, by umieścić na nich logo. To także dobra, dodatkowa forma reklamy. Przeczytaj: Czym są zdjęcia stockowe? Skąd wziąć darmowe zdjęcia komercyjne?

Czy oznaczenie artykułu sponsorowanego jest konieczne?

Czytelnik, który wchodzi na dany portal po wartościowe treści redakcyjne, może być zniechęcony oznaczeniem „sponsorowane” i nie chcieć czytać tekstu, za którego opublikowanie ktoś zapłacił. Czy oznacza to, że jeśli wydawca oferuje publikację artykułu sponsorowanego bez oznaczenia, warto skorzystać?

Zdecydowanie nie. Każdy tekst sponsorowany powinien być oznaczony jako taki, a zaniechanie powiadomienia czytelnika – i robotów Google – o współpracy komercyjnej jest błędem grożącym karą, np. filtrem od Google (zarówno dla zleceniodawcy, jak i dla wydawcy). Zapis o konieczności oznaczania treści widnieje nawet w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ponadto brak oznaczeń zniechęca użytkowników do firmy, a przecież artykuł sponsorowany powstaje po to, by pozyskać potencjalnych klientów, nie zaś ich zrazić.

Poszukując portalu do publikacji artykułu, zwróć uwagę na sposób oznaczania treści sponsorowanych. Mimo jasnego nakazu zdarzają się serwisy, które nie informują czytelnika, że dana publikacja została opłacona. W takiej sytuacji najbezpieczniej samodzielnie dodać na końcu tekstu zdania „Artykuł powstał na zlecenie firmy X” lub „Artykuł powstał we współpracy z firmą X”. Uwaga: logo na infografice nie wystarczy, bo po pierwsze użytkownicy mogą pomyśleć, że tylko infografika została stworzona przez firmę zewnętrzną, po drugie roboty Google nie potrafią odczytać obrazu.

Ważne! Artykuły gościnne, nazywane także eksperckimi, nie muszą być oznaczane. Po pierwsze dlatego, że nie zachodzi relacja finansowa. Po drugie ze względu na obiektywny charakter tekstów eksperckich, których autor promuje się jedynie poprzez podpis na końcu tekstu.

Publikacja artykułów sponsorowanych – kwestie techniczne

Dobry artykuł sponsorowany to element sukcesu, ale niekoniecznie połowa, a tym bardziej większa część. Możesz napisać artykuł sponsorowany o najlepszej treści z punktu widzenia marketingowego i językowego, jeżeli jednak trafi na niewłaściwy portal, zmarnuje się. Dlatego zwróć szczególną uwagę na serwis wybrany do publikacji. Może to być portal ogólny, mała strona tematyczna, a nawet blog – rodzaj nie przesądza o jakości. Poniżej znajdziesz parę porad dotyczących tego, od czego zacząć.

1) Jakość portali do publikacji artykułów sponsorowanych

Zwróć uwagę na tematykę portalu. Powinna być zbieżna z tematyką strony, którą promujesz. Wyjątkiem jest ogólnotematyczny serwis typu Onet czy WP, na którym warto umieścić artykuł sponsorowany ze względu na liczbę wyświetleń czy wysoką ocenę portalu przez Google. Sprawdź wówczas, czy jedna z kategorii tematycznych odpowiada tematowi, na który napisałeś tekst.

Koniecznie wybierz portal o wysokiej jakości merytorycznej oraz dobry technicznie. Ma to wpływ zarówno na ocenę Google (ważne ze względu na SEO), jak i odbiór czytelnika (ważne ze względu na potencjalnego klienta). Przeczytaj: Jak sprawdzić jakość strony internetowej?

Podczas weryfikowania serwisu wydawczego sprawdź, czy prowadzi do niego dużo naturalnych linków zwrotnych. Im lepszy profil linków witryny, tym lepiej dla umieszczanych na niej artykułów sponsorowanych. Przeczytaj: Sprawdzanie linków do strony – jak to robić?

Im bardziej portal widoczny w wynikach wyszukiwania, im więcej ma wartościowych (!) słów kluczowych, ponownie tym lepiej dla Ciebie. Po pierwsze masz większą szansę na pojawienie się Twojego artykułu w wynikach wyszukiwania. Po drugie Twoja strona zostanie lepiej skojarzona przez algorytm ze słowami kluczowymi często występującymi na danym portalu.

Wartościowym dodatkiem jest opublikowanie artykułu sponsorowanego na popularnej stronie, która cieszy się dużą liczbą interakcji z użytkownikami: komentarzami, polubieniami, udostępnieniami w social media. W miarę możliwości sprawdź, czy są to realne interakcje. Jeśli portal korzysta z wtyczki FB do zostawiania komentarzy, bez trudu wejdziesz na profile osób, które zdecydowały się coś napisać.

Należy pamiętać, że małe strony internetowe i blogi też mogą przynieść korzyści, niekiedy większe niż popularny portal ogólnotematyczny. Wystarczy, że jest to witryna skupiająca grono osób realnie zainteresowanych tematem. Świetnym przykładem są blogi niszowych influencerów, którzy mogą się pochwalić zaledwie ułamkiem wyświetleń Onetu czy WP, za to przyciągają osoby – nierzadko wiernych czytelników – nastawione na poznanie nowych produktów i zakup.

2) Warunki publikacji artykułu sponsorowanego

Znalazłeś stronę wydającą się ideałem do publikacji tekstu sponsorowanego? To jeszcze nie wszystko – liczą się warunki, które wydawca oferuje w ramach współpracy. Może się okazać, że witryna jest świetnie dopasowana tematycznie do branży, w której działasz, ale właściciel proponuje umieszczenie artykułu w kategorii „Inne” lub podobnej. Czasem na brak dopasowanej kategorii można przymknąć oko, zwłaszcza gdy reszta warunków jest doskonała, natomiast ma to miejsce raczej przy bardzo dużych portalach typu Onet, WP.

Podobną kwestią jest miejsce linkowania materiału sponsorowanego. Czy tekst będzie widoczny na stronie głównej? A może czytelnicy zobaczą go jedynie w konkretnej kategorii tematycznej? Im bardziej (częściej) podlinkowany jest Twój tekst, tym lepiej. W idealnej sytuacji do artykułu będzie się dało dotrzeć ze strony głównej, podstrony kategorii oraz artykułów redakcyjnych o podobnej treści.

Przypominamy o konieczności oznaczenia tekstu jako sponsorowanego. Tego typu treści mogą mieć dopiski np. „artykuł płatny”, „materiał sponsorowany”, „sponsorowane”. Jeżeli portal nie przewiduje oznaczania, informację umieść w artykule sponsorowanym samodzielnie.

Serwisy wydawnicze mają różne warunki względem artykułów płatnych. Przed przystąpieniem do pisania zweryfikuj, jakiej jakości powinien być tekst. Musi być ekspercki i obiektywny czy może stanowić nieco luźniejszy poradnik z wyraźną promocją produktu? Kolejna kwestia to długość artykułu – zarówno minimalna, jak i maksymalna liczba znaków. Dalej bardzo ważne są liczba i oznaczenie linków w tekście. Może się zdarzyć, że portal oferuje tylko jeden link – w ogóle lub jeden dofollow i kilka nofollow. Różnią się także wymagania względem anchora. Nie każdy serwis pozwala na zastosowanie słowa kluczowego w anchorze, zwłaszcza gdyby miał to być anchor exact match.

Przeczytaj:

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że artykuły sponsorowane… mogą zniknąć. Alternatywą jest wygaśnięcie linków, zazwyczaj po roku bądź dwóch latach. Jeśli zależy Ci na trwałej promocji i budowie stabilnego profilu linków – a powinno – koniecznie zweryfikuj trwałość publikacji i linków. Wybieraj portale, które oferują trwałość bezterminową.

Dobrze też zwrócić uwagę na bonusy, które pojawiają się w ofertach artykułów sponsorowanych. Jeżeli portal proponuje napisanie artykułu w cenie, nie będziesz musiał robić tego sam ani poszukiwać zewnętrznego copywritera. Innymi korzyściami są długi czas widoczności na stronie głównej, a także wyróżnienie artykułu sponsorowanego, np. poprzez dodanie do górnej belki tekstów polecanych. Niektóre portale bezpłatnie lub za niewielką opłatą udostępniają publikację w social media. Warto skorzystać, jeśli konta społecznościowe danego serwisu obserwuje dużo osób, a tym bardziej jeśli użytkownicy udzielają się pod postami. Zależy Ci na interakcjach? Wybierz dobry portal, na którym są włączone komentarze. Jeżeli zaś nie chcesz, by czytelnicy pisali pod artykułem, poproś o wyłączenie komentarzy.

Na koniec jeszcze jedna wskazówka techniczna. Jeżeli witryna wydawnicza zgadza się na umieszczenie kodu śledzenia, wykorzystaj to, by mieć wgląd w „życie” artykułu. Alternatywą jest dostęp do statystyk po określonym czasie, np. tygodniu, miesiącu. Wydawca powinien wysłać Ci plik z danymi dotyczącymi m.in. liczby użytkowników i wyświetleń, czasu spędzonego na podstronie.

3) Artykuły sponsorowane wciąż na tej samej stronie

Jeżeli serwis spełnia przedstawione wyżej kryteria wysokiej jakości, a zaproponowane przez niego warunki publikacji artykułów płatnych są dla Ciebie korzystne, możesz opublikować na nim tekst nawet kilka razy. Uwaga jednak, nie przeznaczaj całego budżetu promocyjnego na jeden portal! Jak zapewnił przedstawiciel firmy Google, algorytm wyszukiwarki po pewnej liczbie linków umieszczonych w jednym serwisie zewnętrznym przestaje brać kolejne pod uwagę. Pierwszy link traktuje jako najmocniejszy, z następnych zaś przyznaje Ci coraz mniej mocy. W końcu – być może po 5, być może po 50, tego nie określono – nie uwzględnia ich wcale.

Publikowanie artykułów sponsorowanych wciąż na tych samych stronach ma zatem sens przede wszystkim ze względu na PR: budowanie marki i szerzenie świadomości, oraz docieranie do nowych potencjalnych klientów. Natomiast pod kątem SEO można dokonać zdecydowanie lepszego wyboru. Więcej przeczytasz o tym w publikacji na blogu Funkymedia: Czym jest agresywna strategia linkowania i dlaczego szkodzi SEO?

Ile kosztuje artykuł sponsorowany?

Nie istnieje jeden cennik. Są artykuły sponsorowane za 100 zł lub nawet mniej, są i takie sięgające kilku tysięcy złotych. Koszt zależy od popularności i jakości portalu, warunków publikacji oraz dodatkowych kwestii: trwałości, przedłużonej/zwiększonej promocji, napisania artykułu przez copywritera lub redakcję portalu.

Opłacalne finansowo oferty mogą obejmować publikację kilku tekstów sponsorowanych w pakiecie. Jak jednak wspomnieliśmy, umieszczenie wszystkich artykułów sponsorowanych w jednym serwisie ma poważne minusy – tylko pierwszy link przekaże maksymalną moc Twojej stronie. Z tego typu oferty warto skorzystać, jeśli wydawca ma kilka portali i nie są one częścią jednej domeny. Najlepiej by było, gdyby znajdowały się na osobnych serwerach i miały odrębne IP.

Korzystny w świetle link buildingu i pozycjonowania strony pakiet artykułów sponsorowanych otrzymasz w FunkyMedia. Oferujemy różną miesięczną liczbę publikacji: od jednej do kilkunastu czy – jeśli zachodzi taka potrzeba – kilkudziesięciu. Liczbę tę możesz wybrać sam lub po konsultacji, w trakcie której przedstawimy Ci optymalną strategię linkowania dla Twojej strony internetowej. U nas otrzymujesz bezterminowe linki dofollow z anchorami dopasowanymi do Twoich słów kluczowych oraz teksty napisane przez copywritera. Zachęcamy do kontaktu i wypróbowania usług!


comments icon0 comments
0 notes
314 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *