Inne

Czym jest model AIDA?


Jeśli treść marketingowa jest odpowiednia skonstruowana, można być pewnym, że przełoży się ona na podejmowanie przez klientów oczekiwanych decyzji. Tworząc przekaz reklamowy, warto bazować na modelu AIDA. Poświęcony jest on podstawowym zasadom dotyczącym tego, jak reklama wpływa na konsumenta. Nazwa nawiązuje do czterech angielskich słów: Attention, Interest, Desire oraz Action. Poznajmy model AIDA bliżej, koncentrując się na jego najważniejszych założeniach.

Skąd wziął się model AIDA?

Uważa się, że powstanie modelu AIDA zawdzięczamy E.K. Storngowi, który w opublikowanym w roku 1925 artykule „The Psychology of Selling and Advertisement” opisał formułę kupowania. Co jednak ciekawe, w niektórych źródłach można znaleźć informację, że model AIDA jest starszy i pochodzi z roku 1898, a jego autorem jest Elmo Lewis. On z kolei opisał, jak wygląda podstawowy proces motywacji klienta do tego, aby coś kupić. Oparł go na bodźcach o charakterze zewnętrznych. Niezależnie od tego, kto stworzył model AIDA, należy podkreślić, że jest on niezwykle uniwersalny. Oznacza to, że sprawdza się doskonale w przekazach reklamowych o różnym charakterze.

Jak tworzyć treści, bazując na modelu AIDA?

Tworząc treści, bazując na modelu AIDA, musisz pamiętać o:

  • przyciągnięciu uwagi klientów;
  • wzbudzeniu w klientach zainteresowania;
  • wzbudzeniu w klientach potrzeby posiadania;
  • wezwaniu do działania.

W modelu AIDA bardzo ważne jest przyciągnięcie uwagi. Wiele osób tworzy treści, zaczynając od utartych sloganów takich, jak „Nasza firma” czy „Oferujemy”. To kiepski wybór, jeśli chcesz przykuć uwagę potencjalnych klientów. Lepiej zacząć od zwrotów mniej oczywistych. Przykład? „Twoja firma będzie działać lepiej, jeśli postawić na produkt z naszej oferty”. Wzbudzenie zainteresowania to doskonały moment na tak zwany storytelling. Tu chodzi o to, aby poruszyć określony problem, a także wskazać, jak można go rozwiązań, bazując na produktach bądź usługach Twojej firmy. Bardzo ważne jest także wskazanie wyjątkowości oferty. Musisz podkreślić, że to, co proponujesz świetnie wpisuje się w potrzeby klienta. Na koniec pozostaje już tylko wezwanie do działania, na przykład „Skontaktuj się z nami!”.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
11 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *