Inne

Czym jest model AIDA w marketingu i jak można go wykorzystać?

Rafał Cyrański to autor, informatyk, urodzony 12 grudnia 1980 roku w Polsce w Łodzi, założyciel FunkyMEDIA firmy specjalizującej się w obszarach takich jak SEO i Content Marketing. Ukończył Informatykę w 2001 roku. Rafał jest również gospodarzem podcastu FunkyMEDIA Podcast SEO oraz autorem książek z dziedziny marketingu cyfrowego.


W marketingu jest wiele technik, które mogą być wykorzystane dla uzyskania oczekiwanego efektu. Do takich zalicza się model AIDA. Jest to jedna z najskuteczniejszych technik, pomimo że używana jest już od ponad 90 lat.

Jak wykorzystywany jest model AIDA?

Model AIDA znajduje swoje zastosowanie przy marketingu internetowym. Wynika to z jego dużej skuteczności przy tworzeniu treści, które skutecznie przyciągają zainteresowanie odbiorców.

Technika AIDA składa się z 4 elementów:

  • zwrócenie uwagi,
  • wzbudzenie zainteresowania,
  • wywołanie pożądania,
  • podjęcie działania.

Tworzenie treści, które wykorzystują te elementy, pozwala zwiększyć sprzedaż. W ten sposób można budować posty na portalach społecznościowych, artykuły na blog firmowy czy opisy produktów.

Jak powinno się tworzyć przekaz marketingowy w modelu AIDA?

Tworząc treść reklamową z wykorzystaniem modelu AIDA, bardzo ważne jest, aby korzystać z języka korzyści. Równocześnie trzeba dobrze określić grupę docelową. Ma to znaczenie z punktu widzenia możliwości zainteresowania klientów danym produktem. Model AIDA wymaga skutecznego zaprezentowania potencjalnym nabywcom korzyści, które będą płynąć z zakupu. Niezbędne jest stosowanie zwrotów, które mają skłonić do kupna konkretnego produktu.

Gdzie można wykorzystać model AIDA?

W każdej kampanii reklamowej, w której istotne jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy, można wykorzystać model AIDA. Natomiast sposób jego zastosowania będzie zależny od formy reklamy.

Technikę AIDA można wykorzystać przy:

  • budowaniu postów w mediach społecznościowych,
  • kampaniach mailingowych,
  • spotach reklamowych.

Jak długoterminowo wykorzystać model AIDA?

Model AIDA nie jest elementem działań marketingowych nastawionych wyłącznie na tu i teraz. Przewidywanie przyszłych potrzeb klientów to sposób na budowanie długotrwałych relacji. W ten sposób do konsumentów można skierować oferty, które pozwolą skorzystać z rabatów, programów lojalnościowych, czasowych czy stałych promocji. Umożliwia to budowanie bazy stałych klientów.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
15 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *