Optymalizacja techniczna

Czym jest błąd 404 i co ma wspólnego z pozycjonowaniem strony?

Rafał Cyrański to autor, informatyk, urodzony 12 grudnia 1980 roku w Polsce w Łodzi, założyciel FunkyMEDIA firmy specjalizującej się w obszarach takich jak SEO i Content Marketing. Ukończył Informatykę w 2001 roku. Rafał jest również gospodarzem podcastu FunkyMEDIA Podcast SEO oraz autorem książek z dziedziny marketingu cyfrowego.


Błąd 404, zwany także kodem 404, przekłada się na doświadczenie użytkowników na stronie oraz powodzenie w pozycjonowaniu. Niestety robi to negatywnie. Pozwalając na liczne błędy 404 w witrynie, tracisz potencjalnych klientów, a także wypracowane wyniki SEO. Przekonaj się, na czym polega problem i jak go naprawić!

Co to jest błąd 404?

Kod 404 to coś, co na pewno kojarzysz. Kiedy wchodzisz na podstronę, która została usunięta, stajesz w obliczu komunikatu „error 404: site not found” lub podobnego. Błąd 404 możesz zobaczyć także w sytuacji, w której niepoprawnie wpiszesz adres witryny lub klikniesz anchor text, pod którym ktoś umieścił nieprawidłowy link. Wszystko dlatego, że kod 404 to informacja od serwera, że wywoływanej podstrony już nie ma lub nigdy nie było pod użytym URL-em.

Jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie?

Strona generująca błędy 404 pozycjonuje się wolniej i trudniej niż witryna wolna od tych błędów. Wszystko dlatego, że roboty Google’a oceniają tę pierwszą jako mniej wartościową dla użytkowników. Kod 404 szkodzi na dwa główne sposoby:

  • nowa podstrona z błędem 404 nie ma szans na zaindeksowanie,
  • jeśli podstrona została zaindeksowana z prawidłową treścią, a dopiero po jakimś czasie pojawił się na niej błąd 404, bo np. została usunięta przez webmastera, po odwiedzeniu przez roboty zostanie wyindeksowana (niekoniecznie za pierwszym razem; roboty założą, że błąd jest tymczasowy, i odwiedzą stronę jeszcze raz).

Pojedyncze podstrony z błędami 404 osłabiają widoczność całej witryny, dlatego powinno się ich wystrzegać. Nie o wszystkie da się zadbać, ponieważ nie ma się wpływu na błędy przy ręcznym wpisywaniu adresu URL przez użytkowników ani kliknięcia w uszkodzone linki zewnętrzne, natomiast można i warto zatroszczyć się o błędy wynikające z działań webmastera.

Jak uchronić się przed błędem 404?

Najlepszą metodą na ukazywanie się błędu 404 jest ustawienie trwałego przekierowania 301. Jeżeli treść spod adresu A została przeniesiona pod adres B, należy ustawić przekierowanie na adres B. Natomiast jeśli treść została usunięta, można ustawić przekierowanie na treść o podobnym charakterze, treść z zakresu tej samej tematyki, kategorię główną lub podkategorię, w ostateczności zaś na stronę główną.

A co ze wspomnianymi wyżej błędami 404 generowanymi przez użytkowników, np. z uwagi na przestawienie liter w adresie URL? Tutaj problem pomoże rozwiązać dedykowana kodowi 404 plansza – atrakcyjna wizualnie, osłabiająca niezadowolenie klienta z braku możliwości zrealizowania zamierzonego celu oraz pomagająca odnaleźć właściwą treść. Na takiej planszy świetnie sprawdzają się: zabawny obrazek, informacja o braku poszukiwanej strony, okno wyszukiwania oraz proponowane treści (artykuły, produkty, kategorie).

Zdj. Shutterstock

comments icon0 comments
0 notes
111 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *