Adres kanoniczny to jeden z elementów technicznego zarządzania stroną i pozycjonowania witryny. Co oznacza, kiedy się go stosuje i co warto o nim wiedzieć? W jaki sposób ustawić adres kanoniczny i na jakiej podstronie? Zdobądź podstawową wiedzę o oryginalnych i zduplikowanych treściach w obrębie domeny!
Co to jest adres kanoniczny?
Adres kanoniczny, znany także jako link kanoniczny, jest adresem URL, pod którym znajduje się treść oryginalna bądź uznana za oryginalną czy też reprezentatywną, w sytuacji istnienia wielu podstron z taką samą treścią. Oryginalną treść ze zbioru duplikatów wybiera robot wyszukiwarki Google. Istnieje jednak możliwość ręcznego ustawienia linka/adresu kanonicznego przez webmastera (dodania etykiety rel=canonical), dzięki czemu robot nie musi wybierać sam – może zdać się na wybór właściciela strony. Co istotne, duplikaty mogą występować także pomiędzy różnymi domenami, jednak dziś zajmiemy się przykładem kopii treści w obrębie jednej domeny.
Uwaga! Treści nie muszą być w 100% identyczne, by zostały uznane za duplikaty. Wystarczy, że są bardzo podobne. Algorytm wyszukiwarki uzna je za mało wartościowe kopie i zaindeksuje tylko jedną – kanoniczną.
Kiedy stosuje się adres kanoniczny?
Jeżeli algorytm uznał kilka podstron za duplikaty tylko dlatego, że opublikowane na nich teksty są do siebie łudząco podobne, ustawianie adresu kanonicznego mija się z celem. Decydując się na ten krok, zaprzepaścisz szansę na zaindeksowanie każdej z podstron. W tej sytuacji Twoim zadaniem jest poprawa opisów w taki sposób, by każdy był wartościowy i unikalny. Oznacza to, że wszystkie podstrony kategorii, podkategorii, oryginalnego produktu itp. muszą mieć wysokiej jakości, niepowtarzalne opisy.
Link kanoniczny znajduje zastosowanie w miękkim wskazywaniu robotom oryginalnej treści spośród duplikatów (inaczej niż przekierowanie 301, które jest komunikatem twardym, żądaniem przejścia pod inny adres URL). Sprawdza się, kiedy sklep internetowy korzysta z filtrowania i segregowania produktów (czyli dynamicznych adresów URL), udostępnia ten sam produkt w różnych wersjach – np. kolorystycznych – pod różnymi adresami URL, a także używa paginacji. We wszystkich tych sytuacjach zduplikowany opis pojawia się jako efekt uboczny komfortu użytkownika strony, niekoniecznie zaś jako zaniedbanie lub błąd webmastera.
Jak ustawić link kanoniczny?
Aby wskazać robotom Google’a oryginalną treść – tę, którą chcesz, by zaindeksowały – umieść w sekcji <head></head> podstrony z duplikatem następujący fragment:
<link rel=”canonical” href=”https://domena.pl/oryginalna-podstrona” />
Niektóre CMS-y mają dedykowane wtyczki do ustawiania adresów kanonicznych, więc możesz wskazać oryginalną treść w ten sposób. Pamiętaj jednak, że jest to wyłącznie sugestia dla robotów wyszukiwarki. Koniec końców to one – na podstawie różnorodnych czynników – typują najwartościowszą treść i właśnie ją umieszczają w indeksie. Dbając o linki kanoniczne, zwiększasz szansę na wybór podstrony preferowanej przez Ciebie, a co za tym idzie podnosisz jakość pozycjonowania.
Zdj. Shutterstock