Optymalizacja techniczna

Czego można się dowiedzieć z Google Search Console?


Czy zarejestrowanie się w usłudze Google Search Console jest obowiązkowe? Co można zyskać, zakładając konto i korzystając z panelu? Przeczytaj dzisiejszy artykuł i poznaj przykładowe, najpopularniejsze możliwości, jakie daje używanie Google Search Console. Jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania, koniecznie daj narzędziu szansę!

Sprawdzanie zaindeksowania podstron

Powodów braku widoczności strony w wynikach wyszukiwania może być wiele. Do przykładowych należą krótki staż, brak optymalizacji, nałożony filtr lub ban, blokada indeksacji w pliku robots.txt. Aby znaleźć właściwą przyczynę, trzeba zacząć od sprawdzenia, czy strona – lub dana podstrona – została w ogóle zaindeksowana przez roboty Google’a. Czynność tę wykonasz właśnie w darmowym narzędziu Google Search Console.

Sprawdzanie słów kluczowych, na które jesteś widoczny

Jesteś ciekawy, na jakie słowa kluczowe Twoja witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania? To także zweryfikujesz w Google Search Console. Przejrzysz listę słów kluczowych i przypisanych im podstron w kolejności od najczęściej do najrzadziej klikach w preferowanym przedziale czasowym. Wiedza ta pozwoli Ci lepiej pozycjonować stronę chociażby poprzez optymalizację podstron, które dobrze rokują (np. są widoczne, ale rzadko klikane, albo też znajdują się na drugiej lub trzeciej stronie wyników wyszukiwania).

Sprawdzanie podstron, które są widoczne w Google’u

Za każdym słowem kluczowym, na które jesteś widoczny w wynikach wyszukiwania, kryje się jakaś podstrona. Na szczęście nie musisz się domyślać – wystarczy, że skorzystasz z Google Search Console. Po kliknięciu w jedno z interesujących Cię słów kluczowych zobaczysz przypisany mu adres URL. Możesz też podejrzeć inne informacje, np. na jakich urządzeniach najczęściej wyświetlana jest ta podstrona, użytkownicy jakich krajów się nią interesują.

Sprawdzanie pozycji w wynikach wyszukiwania

Dzięki Google Search Console sprawdzisz nie tylko słowa kluczowe i rankujące podstrony, ale także średnie pozycje, na których jesteś widoczny. Opcję tę musisz włączyć samodzielnie, gdyż domyślnie jest wyłączona. Warto popracować nad podstronami znajdującymi się w dole pierwszej dziesiątki albo tuż za nią. Niewiele brakuje, byś był na szczycie, a przecież to właśnie czołowe wyniki użytkownicy klikają najczęściej.

Sprawdzanie podstron, które generują błędy

Powodem braku widoczności podstrony lub spadku pozycji z uwagi na negatywną ocenę algorytmu mogą być błędy wykryte przez roboty Google’a. W narzędziu Google Search Console sprawdzisz, jakie błędy zostały wykryte. Może chodzić o URL generujący kod 404, złe rozmieszczenie treści i elementów klikalnych, problem z indeksacją wideo. Po naprawieniu błędu wystarczy wysłać do Google’a prośbę o weryfikację, i gotowe.

Sprawdzanie jakości na urządzeniach mobilnych

Na jakość stron internetowych ogromne przełożenie ma dzisiaj sposób wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Tę kwestię również sprawdzisz w Google Search Console. Jeżeli jakaś podstrona została oceniona jako niedostosowana do smartfonów i tabletów, może zostać wyindeksowana. Otrzymasz w związku z tym stosowne powiadomienie.

Weryfikacja kar od Google’a

Straciłeś znaczną część widoczności lub w ogóle przestałeś pojawiać się w wynikach wyszukiwania? Jeśli nie ma to związku z aktualizacją algorytmu Google’a, może wynikać z nałożenia na Twoją witrynę filtra lub bana. To kolejna bardzo ważna kwestia, którą sprawdzisz w narzędziu. Znajdziesz tu również podpowiedź, w jaki sposób naprawić błędy, za które Cię ukarano.

Zgłaszanie nowych podstron i zmian

Co zrobić, aby świeżo założona strona lub dodana podstrona pojawiły się w indeksie Google’a? Cóż, wystarczy poczekać – jeśli witryna jest wartościowa lub dobrze rokuje, algorytm umieści się w wynikach wyszukiwania. Dla tych jednak, którzy nie mają czasu ani ochoty na czekanie, Google przygotował pomoc: opcję wysłania prośby o pierwszą/ponowną indeksację w panelu Google Search Console. Nie jest to co prawda gwarancja szybszych odwiedzin robotów, ale nawet szansę warto wykorzystać.

Dodanie lub zmiana mapy witryny

Dzięki mapie witryny roboty Google’a – i innych wyszukiwarek – będą przemieszczać się po Twojej stronie łatwiej i szybciej, a także wezmą pod uwagę Twoje preferencje kolejności indeksowania podstron (ważności podstron). Istnieje kilka sposobów na dodanie mapy strony, a jedną z najprostszych jest umieszczenie jej w Google Search Console.

Wyindeksowanie podstron

Czasem bywa tak, że dana podstrona pojawia się w wynikach wyszukiwania przypadkiem. Zapomniałeś ustawić blokadę indeksacji w polityce prywatności albo regulaminie sklepu, a zanim sobie o tym przypomniałeś, podstrona została dodana do Google’a? Nie przejmuj się – w Google Search Console uda Ci się ją wyindeksować. Tym razem jednak pamiętaj, by dodać w witrynie blokadę dla robotów. W przeciwnym wypadku jak wrócą na podstronę, znów dodadzą ją do indeksu.

Zdj. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
108 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *