Słowa kluczoweto narzędzie SEO, które odgrywa kluczową rolę podczas pozycjonowania stron internetowych. Czym są słowa kluczowe? To hasła wpisywane przez internautów do wyszukiwarek, dzięki którym zwracana treść jest dobrana najlepiej do zapytania. Treść strony odpowiada szukanej frazie. Nie ma co ukrywać, to dzięki takim frazom klienci docierają szybciej do promowanych stron, zwiększają ruch na stronie i stają się potencjalnymi klientami. Dlatego tak ważne jest wybranie odpowiednich słów kluczowych do strony oraz do konkretnych artykułów.
Keywords to w praktyce nie tylko pojedyncze słowa, ale również całe grupy wyrazów, które tworzą frazy. Należy je umieszczać we wszystkich tekstach umieszczanych na stronie internetowej. Powinny znaleźć się na odpowiednich poziomach tekstu, dzięki czemu pozycja www w rankingach zostanie wzmocniona. Słowa kluczowe mogą występować w nagłówkach od h1 do h6, a także w elementach znacznika Title i Meta Description. Wszelkie podejmowane działania z zakresu Search Engine Optimalization powinny opierać się na uzyskiwaniu przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach, a słowa kluczowe znacząco w tym pomagają.
Rodzaje słów kluczowych
Aby dowiedzieć się jak działają słowa kluczowe, warto dowiedzieć się o nich nieco więcej. Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, wśród których można wyróżnić poniższe:
- Branżowe – czyli frazy opisujące daną branżę, lub dziedzinę. Jeśli zostaną wpisane w wyszukiwarkę, to uzyskany wynik wskaże na strony internetowe, fora lub blogi tematyczne, które są reprezentacyjne dla konkretnego tematu.
- Brandowe – czyli słowa kluczowe związane z brandem – marką lub firmą. Im nazwa bardziej oryginalna, tym większa pewność, ze wyszukiwarka wskaże promowaną stronę na wyższej pozycji. Jeśli więc klient szuka w Google nazwy marki, to witrynę powinien znaleźć w top 10!
- Frazy kluczowe z długim ogonem, czyli tak zwane „long tail”. Ten model przedstawia niszowe zapytania, często złożone z większej ilości wyrazów. One dokładnie opisują oferowane produkty czy usługi. Może to być na przykład zapytania dotyczące konkretnych modeli odkurzaczy, wskazanie rozmiaru i modelu koszuli czy wyszukiwanie usług fryzjerskich w Łodzi. Dzięki pozycjonowaniu takich haseł można dotrzeć do klienta, zainteresowanego konkretnym produktem lub usługą.
- Ogólne słowa kluczowe – czyli frazy dotyczące konkretnych usług lub produktów. Mają szeroki zakres wyszukiwania i często składają się z 1 lub 2 słów opisu danego produktu lub usługi.
Jak znaleźć skuteczne słowa kluczowe dla swojej strony internetowej?
A teraz kilka słów o tym jak można usprawnić dobieranie słów kluczowych. Po pierwsze należy się skupić na swojej stronie internetowej i znaleźć na niej słowa kluczowe. Następnie sprawdzić ich nasycenie i rozmieszczenie, przeanalizować czy są miejsca, które można usprawnić. Zastosowanie synonimów oraz zachowanie się jak czytelnik może znacząco usprawnić cały proces.
Warto dobierać wyłącznie pasujące frazy. Aby to zrobić w prosty i szybki sposób, można skorzystać z dodatkowych narzędzi. Stosowanie głównych fraz 2 lub 3 wyrazowych, poprawnych językowo będzie najbardziej efektowane. Na koniec dobrze jest trzymać rękę na pulsie i stale kontrolować działania konkurencji. Można to zrobić za pomocą specjalnych narzędzi, które analizują frazy stosowane przez inne firmy z danej branży. Pomoże to w urozmaiceniu słów kluczowych i zastosowaniu alternatywnych rozwiązań, dzięki którym łatwiejsze będzie uplasowanie się w wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Dość ważne jest też naturalne umiejscowienie wybranych słów kluczowych. Nie mogą one występować w zbyt dużym natężeniu i jedno obok drugiego. Teksty, które nie dają się czytać. Są napisane niepoprawnie pod względem językowym, mogą przynieść całkiem odwrotny skutek do oczekiwanego. W tworzonych wpisach blogowych czy opisach produktów można z powodzeniem wykorzystywać zarówno często wyszukiwane, jak i rzadko używane słowa kluczowe. Wartościowe teksty zawsze się obronią i zapewnią lepszy odbiór marki.
Jakie narzędzia służą do analizy i wyszukiwania słów kluczowych?
Oto kilka przykładów narzędzi, które z powodzeniem można wykorzystać do wyszukania słów kluczowych dla konkretnej branży. Stanowią one odpowiedź na pytanie jak dobrać słowa kluczowe? Wybór narzędzia jest uzależniony od własnych potrzeb, i nimi należy się przede wszystkim kierować.
- Planer Google Ads – darmowe narzędzie przeznaczone do analizy słów kluczowych, które mogą zostać użyte w kampanii reklamowej. Planer można stosować do sprawdzenia popularności wybranych już słów kluczowych.
- Google Trends – narzędzie to korzysta z danych wyszukiwarki i daje możliwość sprawdzenia trendów popularności danych fraz kluczowych w czasie, a dodatkowo również w odniesieniu do lokalizacji. Pozwala także na określenie czy i na ile dane słowa kluczowe są sezonowe.
- Dane wyszukiwarki Google – sama wyszukiwarka pozwala na znalezienie sugestii słów kluczowych, które z powodzeniem można użyć do pozycjonowania strony internetowej. Warto wykorzystać podpowiedzi Google, czyli autouzupełniania w momencie rozpoczęcia pisania. Jest to szybki sposób na poznanie wartościowych słów kluczowych.
- Keyword Tool – to narzędzie przydatne do znajdowania tak zwanych „długich ogonów” czyli niszowych słów kluczowych. Można w nim sprawdzić często wyszukiwane przez użytkowników frazy.
Answer The Public – czyli darmowe narzędzie, pokazujące sugestie pytań związanych z wybranym słowem kluczowym. Po wpisaniu wybranego słowa i określeniu języka, zwracana jest grafika informująca o pytaniach i wyrażeniach używanych przez internautów do wyszukiwania danego słowa.