Inne

Co to jest współczynnik odrzuceń?


Aby odpowiedzieć na pytanie czym jest współczynnik odrzuceń, najpierw należy zacząć od wyjaśnienia czym jest samo odrzucenie. Mianowicie jest to sesja w witrynie, ograniczona do jednej strony. W Analytics do odrzuceń zalicza się sesje, w których występuje tylko jedno żądanie do serwera, co w praktyce oznacza, że użytkownik wyświetla pojedynczą stronę, opuszczając ją bez interakcji i kolejnych żądań wysyłanych do serwera. Sesje ograniczone do jednej strony mają przypisywany czas trwania wynoszący 0 sekund gdyż barak działań uniemożliwia Analytics obliczenie długości sesji. Aby zmierzyć wartość strony pod kątem pozycjonowania i atrakcyjności dla użytkowników, można wykorzystać współczynnik odrzuceń. Pomoże on w weryfikacji czasu pobytu na stronie oraz wchodzenia z nią w interakcję przez internautów. Jeśli użytkownik opuszcza stronę po kilku sekundach, to może oznaczać jakiś problem na stronie lub inne poważne zaniedbanie, któremu warto się przyjrzeć.

Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Wszystko zależy od sytuacji. Jeśli strona do efektywnego działania potrzebuje wyświetlania większej ilości stron, to odpowiedź na pytanie jaki powinien być współczynnik odrzuceń brzmi: niski. W sytuacji, gdy strona główna stanowi niejako bramę do dalszych podstron, a niestety większość użytkowników zatrzymuje się wyłącznie na pierwszej stronie, nie przechodząc dalej, to wysoki współczynnik odrzuceń nie jest dobrym wynikiem. Jednakże w przypadku witryny składającej się z jednej strony, takiej jak na przykład blog, czy strona informacyjna, z których internauci korzystają głównie w ramach sesji ograniczonych do jednej strony, to wtedy wysoki współczynnik odrzuceń jest rzeczą najzupełniej normalną.

W jaki sposób obniżyć współczynnik odrzuceń?

Po pierwsze warto sprawdzić współczynnik odrzuceń z kilku stron:

  • ogólny współczynnik odrzuceń znajduje się w raporcie Odbiorcy.
  • współczynnik odrzuceń poszczególnych grupowań kanałów umieszczony jest w raporcie Kanały.
  • współczynnik odrzuceń poszczególnych par źródło/medium można znaleźć w raporcie Cały ruch.
  • współczynnik odrzuceń poszczególnych stron dostępny jest w raporcie Wszystkie strony.

W sytuacji kiedy ogólny współczynnik odrzuceń jest wysoki, warto pokusić się o dogłębniejszą analizę. Istotne jest określenie czy jest to stan w miarę jednolity, czy wpływ na niego mają kanały, pary źródło/medium lub strony. Problem leżący po stronie stron można wyeliminować, weryfikując zawarte na nich treści. Jeśli nie zachęcają użytkownika do wyświetlania czy powodują problem z przejściem na inne podstrony czy wykonanie konkretnych czynności, to należy to jak najszybciej zmienić. Problemy generowane na poziomie konkretnych kanałów wymagają przeglądu przekazu marketingowego. A jeśli użytkownicy trafiający na stronę z reklam generują wysoki współczynnik odrzuceń, to powodem może być niedostosowanie treści reklamy do zawartości strony.

Natomiast gdy problemy generowane są przez więcej niż jeden składnik strony internetowej, to koniecznie należy sprawdzić implementację kodu śledzenia, bo może się zdarzyć, ze elementy strony są nieprawidłowo otagowane. Znaczenie może mieć również ogólna struktura witryny oraz język, czy oprawa graficzna, kolorystyka bądź wezwania do działania i widoczność ważnych elementów strony. Warto skorzystać z Optymalizatora, w celu przetestowania i ustalenia punktów zachęcających użytkowników do większego zaangażowania.

Dlaczego współczynnik odrzuceń ma znaczenie?

Na koniec warto zastanowić się nad tym, dlaczego współczynnik odrzuceń ma znaczenie. Jest jednym z ważniejszych wskaźników sukcesu strony internetowej. Użytkownicy, którzy wchodzą w interakcje z witryną, oznaczają w przełożeniu, ze informacje zawarte na stronie są atrakcyjne, treści ciekawe, a całość przyciąga uwagę odbiorcy. Jeśli strona nie przyciąga uwagi, to z automatu generuje niższe konwersje i sprzedaż. Bounce rate to tak naprawdę współczynnik odzwierciedlający odwiedzających, którzy nie kliknęli niczego, czyli są mało zainteresowani usługami i produktami. Nie chcą zawierać transakcji, nie patrzą na produkty, nie przechodzą do ich specyfikacji. Niestety, im mniej odwiedzających stronę, tym mniejsza sprzedaż i tym samym zyski firmy. Współczynnik odrzuceń powinien być brany pod uwagę w połączeniu ze współczynnikami konwersji, aby sprawdzić, czy witryna osiąga najwyższą wydajność. W sytuacji, gdy oba parametry są niskie, niezbędna jest analiza przyczyn i podjęcie odpowiednich działań. Jeśli wciąż nie wiadomo co to współczynnik odrzuceń, to właśnie teraz warto uzmysłowić sobie, że łatwa w nawigacji, przyjazna dla użytkownika i szybko ładująca się strona to klucz do sukcesu każdej firmy!

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
19 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *