Pozycjonowanie sposoby

Co to jest SXO?

Rafał Cyrański to autor, informatyk, urodzony 12 grudnia 1980 roku w Polsce w Łodzi, założyciel FunkyMEDIA firmy specjalizującej się w obszarach takich jak SEO i Content Marketing. Ukończył Informatykę w 2001 roku. Rafał jest również gospodarzem podcastu FunkyMEDIA Podcast SEO oraz autorem książek z dziedziny marketingu cyfrowego.


Aby skutecznie prowadzić biznes w sieci, należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich strategii marketingowej. Zalicza się do nich między innymi pozycjonowanie, które jednak nie wskazuje, jaka jest recepta na to, aby sprzedaż na stronie wzrosła. Tym, na co warto postawić jest pozycjonowanie SXO, które zasługuje na uwagę wszystkich stawiających na działalność online. Search experience optimization, czyli właśnie SXO, to pojęcie, które nawiązuje zarówno do SEO, jak i coraz częściej wykorzystywanego UX, czyli projektowania zorientowanego na użytkownika.

Co to jest SXO?

Pozycjonowanie SXO jest kompleksową strategią, na którą składa się szereg działań. Ma na celu:

  • zachęcenie użytkownika, aby wszedł na stronę;
  • dostarczenie użytkownikowi treści, która będzie dla niego wartościowa i dopasowana do potrzeb;
  • zachęcenie użytkownika do tego, aby podjął określone działania.

W zdecydowanej większości przypadków chodzi nam o to, aby Internauta po prostu kupił nasz produkt. Warto jednak pamiętać, że ostateczny cel może być różny. Zrozumienie istoty SXO ułatwia znajomość trzech pojęć:

  • SEO;
  • UX;
  • CRO.

W przypadku SEO celem podejmowanych działań jest taka optymalizacja strony, aby była ona dobrze oceniana przez wyszukiwarki internetowe, czego konsekwencją jest jej dobra widoczność. UX koncentruje się na doświadczeniach użytkownikach, a CRO odnosi się do współczynnika konwersji. SXO można określić jako strategię kompleksową, która ujmuje wszystkie te działania, zwiększając szanse na sukces.

SXO a SEO – na czym polegają różnice?

Zastanawiając się na czym polega SXO, warto poświęcić kilka chwil na omówienie różnic między SXO a SEO. Ich poznanie pozwoli lepiej zrozumieć istotę tego pojęcia. Decydując się na pozycjonowanie SEO, naszym celem jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce stron Google. Chodzi również o to, aby ruch na stronie był możliwie jak największy. SEO nie może jednak zaoferować nic więcej. Kiedy przyjmiemy sprzedażowy punkt widzenia, okaże się, że działania dopiero się zaczynają. I w tym miejscu wkracza właśnie pozycjonowanie SXO. Rozszerza ono działania SEO, co przekłada się na jeszcze większy ruch na stronie. Jednocześnie pozwala na zdobycie wiedzy na temat tego, co zrobić, aby użytkownik dostał to, czego szuka, jakie działania podjąć, aby ze strony korzystało mu się wygodnie, a także co sprawi, że uda się nam go zachęcić do zakupu. Obecnie coraz częściej wskazuje się, że SEO i SXO nie mogą bez siebie istnieć. Wzajemnie się uzupełniając, zapewniając szereg korzyści.

SXO a CRO – jakie jest wzajemne powiązanie?

Mówiąc o tym jak działa SXO, warto skupić się również na relacji między SXO a CRO, czyli optymalizacji konwersji. CRO to działania, których celem jest podniesienie konwersji, co ma przełożenie na zwiększenie sprzedaży. Okazuje się jednak, że SXO to pojęcie znacznie szersze, które jednak chętnie sięga do optymalizacji konwersji. Wykorzystuje między innymi:

  • badanie zachowania użytkowników;
  • testowanie rozwiązań.

Opiera się na kompleksowo przeprowadzanych analizach dostarczających ogromnej dawki wiedzy.

Kiedy warto zdecydować się na wdrożenie strategii SXO?

Pozycjonowanie SXO to sprawdzone narzędzie, które sprawia, że rentowność działań biznesowych znacząco się zwiększa. Warto pamiętać, że sprawdza się tak naprawdę bez względu na to, z jakim serwisem internetowym mamy do czynienia. Wskazać można jednak kilka rodzajów serwisów, w przypadku których sprawdza się szczególnie dobrze. Zalicza się do nich przede wszystkim sklepy internetowe bez względu na to, jakie produkty są w nich sprzedawane. Zastosowanie strategii SXO sprawia, że zaobserwować można wyraźny wzrost liczby zawieranych transakcji. Wzrasta również wartość przeciętnego koszyka, co przekłada się oczywiście na osiągane zyski. Również serwisy zasięgowe odczuwają wyraźne korzyści z zastosowania działań SXO. W przypadku celem działań jest sprawienie, że użytkownik pozostanie w serwisie jak najdłużej i będzie przemieszczał się między kolejnymi podstronami.

Czy SXO jest niezbędne?

Pytanie to zadaje wielu przedsiębiorców prowadzących własny biznes w sieci. Oczywiście nie trzeba z niego korzystać, ale trzeba pamiętać, że może to generować mniejsze zyski. Tymczasem firmę zakłada się po to, aby na niej naprawdę dobrze zarabiać. SXO uwzględnia wszystkie czynniki, które pozwalają zwiększyć sprzedać. Jeśli zadbamy o doświadczenia użytkownika, postawimy na dobrze wykonane pozycjonowanie, możemy liczyć na to, że efekty naprawdę nas zadowolą nawet wówczas, gdy ruch na stronie nie będzie ogromny. Optymalizując składniki SXO, zyskuje się znacznie większą kontrolę procesu zakupowego.

Fot. shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
342 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *