Copywriting

Co to jest storytelling?


Jedną z metod marketingowych jest storytelling, który polega na wykorzystaniu opowieści do promocji firmy. Umiejętnie stworzona historia, składająca się z faktów, które tworzą logiczna i ciekawa całość. Marketing narracyjny doskonale się sprawdza i jest skutecznym narzędziem. Stanowi też nie lada wyzwanie dla osób zajmujących się promocją firmy. Storytelling działa, ponieważ nie jest natrętny, nie stara się na silę sprzedawać. W dzisiejszym świecie, kiedy klienci mają dość reklam, atakujących ich z każdej strony, delikatna kampania może zdziałać cuda. Opowieść subtelnie wzbudza emocje, a uczucia powinny stanowić podstawę wszystkich działań promocyjnych. Klienci bardzo często kierują się emocjami przy zakupach. Dlatego warto wiedzieć na czym polega storytelling i do czego służy.

Przygotowanie do stworzenia idealnej historii

Kluczowe pytanie, jakie bardzo często się pojawia to: do czego służy storytelling? Odpowiedź nie nastręcza trudności. Jest to forma reklamy i promocji marki. Aby była skuteczna, warto poświęcić odrobinę czasu na przygotowania. Po pierwsze dobrze jest znać target. Jasno określony odbiorca pomoże skonstruować postać bohatera, a także wpłynie na odbiór opowieści. Grupa docelowa potrzebna jest do wszystkich działań marketingowych, więc nie powinno to być problemem. Po drugie cel – aby storytelling był skuteczny, musi działać w konkretnym kierunku. Już na początku powinno się jasno sprecyzować cel. Może to być promocja produktu, skazanie sposobów wykorzystania nowoczesnych rozwiązań, czy na przykład budowanie wizerunku firmy.

Kolejnym krokiem będzie wybór wezwania do działania, czyli czego oczekuje się od klientów. Ten komunikat powinien być prosty i jasny, najlepiej wyrażony trybem rozkazującym. Na koniec warto poświęcić kilka chwil i wybrać odpowiednie media. Historia może być opowiedziana słowem, wyrażona materiałem video, audio lub grafiką. Medium wpłynie na kształt historii i sposób jej odbioru.

Jakie są zasady storytellingu?

Cechy storytellingu opierają się na zasadach konstrukcji opowieści. Jakie części składowe powinna zawierać historia? Oto podstawowe składniki dobrej reklamy, zbudowanej w oparciu o marketing narracyjny:

  • Bohater – może być jeden lub kilku. Ważna jest kwestia przedstawienia go w odpowiedni sposób, czyli tak, aby odbiorcy poczuli z nim więź, utożsamiali się z nim. Można wykorzystać badania konsumenckie, by poznać grupę docelową i na tej podstawie skonstruować postać.
  • Problem – w każdej opowieści bohater musi stanąć przed problemem do rozwiązania. Historia staje się ciekawsza. Niekomfortowa sytuacja powoduje reakcję bohatera, musi on sprostać wyzwaniom i korzystnie wpłynąć na swój los.
  • Koniec – uwzględnia poprawę sytuacji bohatera, dzięki indywidualnym wysiłkom, a także z pomocą prezentowanej marki, czy produktów. Teraz klient ma wybór i może skorzystać z pomocy, jaka oferuje firma.

Te trzy elementy storytellingu nie wyczerpują jednak jego możliwość, stanowią bazę, na której kanwie można zbudować pozytywny przekaz do grupy docelowej.

Do czego można wykorzystać storytelling?

Storytelling w marketingu można wykorzystać na kilka sposobów. Opowieść zawierająca dużą liczbę faktów jest łatwiejsza do przyswojenia i na dłużej pozostaje w ludzkiej pamięci. Opisując skomplikowane, innowacyjne rozwiązania i koncepcje, można je ubrać w przystępną historię i w ten sposób zaprezentować potencjalnym klientom. Jednocześnie przekonując ich do korzystania z produktów własnej marki. To dzięki storytellingowi buduje się więź i poczucie wspólnoty z klientem, a firma zyskuje ludzkie oblicze. Bohaterowie wzbudzają emocje, ciekawie poprowadzona narracja sprawiają, że odbiorca komunikatu marketingowego się nie nudzi. Opowiadanie zajmujących historii może wydawać się dość skomplikowane, ale efekty stosowania tej techniki mogą przejść nawet najśmielsze oczekiwania. Storytelling angażuje klienta, zapada w pamięć, a w ostatecznym rozrachunku wpływa na poprawę sprzedaży.

Podsumowanie – dlaczego działa storytelling?

Marketing narracyjny to jedno z najskuteczniejszych narzędzi, służących do kreacji wizerunku marki. Dzięki niemu każda firma wyróżni się na tle innych. Wprowadzenie emocji związanych z wykreowaną historią, będzie przynosiło długofalowy efekt. Ciekawa opowieść będzie przekazywana dalej, zwiększając zasięg oddziaływania. Storytelling odwołuje się do potrzeb i pragnień klientów, daje odpowiedź na pytania i podaje gotowe rozwiązania. A do tego całość podana jest w naturalnej, angażującej formie, niewywołującej dyskomfortu odbiorcy.

Fot. shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
13 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.