SEO

Co to jest SEO?


Właścicielowi każdej strony internetowej zależy na tym, aby znajdowała się ona w rankingu wyszukiwania najbardziej popularnej wyszukiwarki internetowej na bardzo wysokiej pozycji. Wyróżnienie się z mnóstwa stron internetowych nie należy do łatwych zadań. Od pewnego czasu w kontekście stron internetowych pojęcie SEO pojawia się coraz częściej. Wielu właścicieli sklepów internetowych, blogów czy innych witryn z pewnością chciałoby wiedzieć, co to jest SEO i jaką odgrywa rolę dla jego biznesu.

Co oznacza pojęcie SEO?

SEO to narzędzie, które wykorzystywane jest w celu zdobywania ruchu z wyszukiwarki internetowej. W Polsce zdecydowanie najbardziej popularną wyszukiwarką jest Google, a więc SEO zdobywa ruch przede wszystkim z tej wyszukiwarki. Wyrażenie „SEO” jest skrótem, który został utworzony od angielskich słów Search Engine Optimization. Na język polski można przetłumaczyć to, jako optymalizację stron internetowych pod wyszukiwarkę. Zadaniem SEO jest podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Co ważne, działania mające na celu podniesienie widoczności witryny przeprowadzane są w taki sposób, aby inne niż Google wyszukiwarki nie zostały pominięte.

Na czym polega SEO?

Użytkownicy stron internetowych poszukują interesujących ich treści, wpisując w wyszukiwarkę internetową wybrane przez siebie słowa czy całe frazy. Na czym polega SEO? Zadaniem SEO jest przygotowanie strony internetowej w taki sposób, aby wyświetlała się osobom, które szukają określonej informacji na podstawie jak największej ilości słów kluczowych, które w danym biznesie są przez potencjalnych klientów wpisane w wyszukiwarkę najczęściej. Zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google nie jest zadaniem łatwym. Podejmowane przez specjalistów od SEO działania sprawiają jednak, że ruch organiczny na stronie zwiększa się. W efekcie strona zaczyna zajmować w wynikach wyszukiwania coraz wyższą pozycję, a liczba wejść staje się coraz większa.

Jakie działania są podejmowane przez specjalistów od SEO?

Z działaniami mającymi na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google nierozerwalnie wiąże się pozycjonowanie SEO. Jest to szereg działań, których celem jest:

  • stworzenie wartościowych treści;
  • optymalizacja strony internetowej;
  • budowanie linków.

Tworzenie wartościowych treści odbywa się zgodnie z wytycznymi SEO. Dzięki temu mają one wysoką wartość użytkową. Co więcej, wykorzystują one słowa kluczowe charakterystyczne dla danej branży. Działania, które podejmują specjaliści od SEO w celu poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania mogą mieć bardzo różny charakter. Pozycjonowanie stron SEO może mieć charakter wyłącznie lokalny. W tym przypadku działania skupione mogą być tylko na danej miejscowości albo regionie. Działania nad poprawą widoczności mogą też mieć charakter krajowy lub międzynarodowy. Wszystko zależy od tego, na jakim rynku firma, dla której witryna jest pozycjonowana prowadzi działalność. Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływają nie tylko zawarte na niej treści, ale także aspekt techniczny. Specjaliści od SEO są coraz bardziej świadomi tego, że pozycja witryny w wyszukiwarce w bardzo dużym stopniu zależy od jej użyteczności. Dlatego tez stosują zasady User Experience. Witryna, która jest dopasowana do potrzeb użytkowników przez algorytmy wykorzystywane przez wyszukiwarkę Google jest oceniana bardzo wysoko.

Jaki jest zakres prac przy pozycjonowaniu stron?

Błędy, które znajdują się na stronie internetowej uniemożliwiają jej zajęcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego też SEO to działania, które mają zmierzać do usunięcia tych błędów. Od strony praktycznej optymalizacja SEO zawsze zaczyna się od audytu witryny. Audyt polega na sprawdzeniu, w jaki sposób witryna została zbudowana. Sprawdzane są także frazy, na które się wyświetla. Specjaliści SEO, dokonując audytu strony, sprawdzają też, czy słowa kluczowe prowadzące do podstron zostały prawidłowo dobrane. Po zakończeniu audytu możliwe jest opracowanie strategii SEO. Do zadań specjalistów od SEO należy także dobór słów kluczowych. Muszą one być naprawdę dobrze przemyślane, powinny bowiem odnosić się do branży czy tematu, któremu poświęcona jest witryna. Optymalizacja SEO to także sprawdzenie, jakich fraz używa konkurencja. W przypadku optymalizacji stron pod kątem SEO niezbędne jest zbudowanie zaplecza zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych linków. Dodatkowo opracowywane są treści, które zawierają słowa i frazy kluczowe. Ich doborem zajmują się oczywiście specjaliści od SEO. Na koniec następuje optymalizacja strony pod kątem technicznym. Następuje jej usprawnienie, poprawia się strukturę strony. Czasem nawet zachodzi konieczność skrócenia czasu jej ładowania.

Jak wygląda optymalizacja strony pod kątem SEO?

Strona, która chce zaistnieć w sieci, musi posiadać zarówno oprawę graficzną, jak i kod źródłowy. SEO w praktyce polega między innymi na naprawieniu błędów technicznych. Najczęściej występujące błędy, które utrudniają kolejne działania SEO to:

  • nieprawidłowa struktura nagłówków;
  • zbyt duża ilość zbędnych kodów;
  • niewłaściwie sformatowane treści;
  • grafika nie zawierająca atrybutów ALT.

Istotny jest także wygląd strony i znajdujące się na niej treści. Przygotowana pod kątem SEO strona musi posiadać nazwę ze słowami kluczowymi. Ponadto tytuł podstrony powinien być właściwie dobrany, gdyż to on będzie wynikiem wyszukiwania. W przypadku strony sklepu internetowego przygotowanej pod kątem SEO opis produktu musi być wartościowy dla potencjalnych klientów. W przypadku firm usługowych każda oferowana przez niego usługa jest traktowana w taki sam sposób jak produkt. Z punktu widzenia SEO istotne jest, aby została ona opisana na oddzielnej podstronie. Firma, która chce, aby jej witryna została przez Google pokazana w wynikach wyszukiwania, musi być świadoma tego, że główna strona to zbyt mało – osoba poszukująca nie będzie mogła zostać odesłana do właściwego miejsca, bo go po prostu na stronie nie ma. Ponadto znajdujące się na stronie treści muszą być łatwe do zrozumienia.

Fot. shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
238 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *