W prowadzeniu biznesu online nie chodzi już tylko o długoterminowe pozycjonowanie i wzniesienie się na najwyższe wyniki w wyszukiwarkach na wybrane słowa kluczowe. Wiele marek chce łączyć pozycjonowanie z praktykami PR, czyli Public Relations, a tym samym wywołać pozytywne emocje w grupie docelowej, przyciągnąć klientów na stałe. Budowanie pozytywnego wizerunku, a jednocześnie wzrost pozycji w wyszukiwarce to właśnie główne założenie SEO PR. Na czym polega SEO PR i w czym może pomóc, jeżeli chodzi o rozwój sektora e-commerce, ale też wszystkich agencji interaktywnych?
Na czym polega SEO PR?
Połączenie praktyk pozycjonowania z dbałością o wizerunek marki to już znacznie bardziej rozbudowana strategia działania przynosząca długoterminowe korzyści w wielu źródłach. Jeżeli marki zaczynają rozwiązywać realne problemy klientów, chociażby przez merytoryczne publikacje, albo artykuły sponsorowane umieszczone na serwisach partnerów z czasem zamieniają się w branżowe autorytety, a nie tylko sprzedawców. W nowoczesnej sieci, w erze mediów społecznościowych to zaufany, mocno wyspecjalizowany autorytet sprzedaje najlepiej i nie musi nawet specjalnie angażować się w dalsze kampanie promocyjne dla uzyskania sukcesu komercyjnego. Na czym polega SEO PR długoterminowo? Przede wszystkim na tym, żeby przekształcić markę w autorytet i wprowadzić wyłącznie pozytywne skojarzenia z działalnością. Nie bez powodu przedsiębiorstwa stosują strategię identyfikacji wizualnej, wykorzystują odpowiednią kolorystykę do przyciągania uwagi, posługują się językiem korzyści, albo reagują na problemy klientów. Wszystkie działania odbijają się z czasem na reputacji.
Czym jest SEO PR w perspektywie przedsiębiorstwa?
Działania SEO PR przenoszą się nawet na relacje pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem, nawet potencjalnym kandydatem. Czym jest SEO PR, jeżeli pracownik poszukuje pracy właśnie za pośrednictwem wyszukiwarki? Pracownik może starać się o zatrudnienie w konkretnej firmie. Jeżeli o marce znajdzie wyłącznie pozytywne opinie podejmie znacznie szybszą decyzję o współpracy. SEO PR odbija się zatem nie tylko na bieżących relacjach z klientami, ale częściowo potrafi zastąpić dział HR lub całkowicie wyeliminować potrzebę promocji wśród kandydatów na dane stanowisko. A to zaledwie jeden z przykładów efektywnego zastosowania pozycjonowania i praktyk PR-owych. Agencje wyspecjalizowane w prowadzeniu kampanii pozycjonowania i PR posługują się głównie artykułami sponsorowanymi, komentarzami na blogach partnerskich, albo rozpoczynają dyskusje na forach branżowych i tam starają się jakościowo wytłumaczyć różne zagadnienia. Coraz więcej marek prowadzi komunikację z zainteresowanymi na dedykowanych grupach, co pozwala na wprowadzanie udoskonaleń i usuwanie wad z systemów sprzedażowych, partnerskich, czy innych. Klienci, chociaż krytykują to w dużym stopniu wpływają na jakość portali sprzedażowych i po pewnym czasie zaczynają samodzielnie polecać asortyment.
Jak działa SEO PR?
Odnosi się zarówno do kwestii technicznych, jak i społecznościowych dotyczących generowanie społecznego autorytetu, dowodu wokół marki. Jak działa SEO PR w projektach? Z jednej strony zdobywa się wartościowe linki, a z drugiej strony przez publikacje, albo dyskusje z klientami rozwiązuje się rzeczywiste problemy. Wiele sklepów internetowych decyduje się na wydawanie własnych e-booków, kanałów na YouTube recenzujących własny asortyment. Pojawiają się wywiady bezpośrednio z właścicielami sklepów, albo wydarzenia promocyjne powiązane z rozwiązywaniem problemów klientów oraz rabatami na usługi.
Czy zmienia się paradygmat funkcjonowania biznesów online?
- tak naprawdę zwykłe pozycjonowanie dla niektórych firm nie wystarczy, ponieważ z grupą docelową trzeba nawiązywać głębszy kontakt, żeby w ogóle myśleć o podniesieniu konwersji sprzedaży,
- to autorytet sprzedaje, zaufanie, a nie tylko praktyki techniczne i optymalizacyjne. Z tego powodu SEO PR staje się podstawową usługą w wielu agencjach do tej pory tylko interaktywnych,
- pozytywny wizerunek i jednocześnie dobre wyniki w wyszukiwarce to znacznie lepsze rozwiązanie i szansa na poprawienie konwersji wydania każdej złotówki na kampanie reklamowe,
- w sieci kluczowe znaczenie zaczyna odgrywać wymiana informacji o markach, o uczciwości sprzedawców, opinie. Jedna negatywna opinia może zaburzyć wiele miesięcy, a nawet lat rozwoju.
Dlaczego warto zadbać o pozytywny wizerunek?
Na czym polega SEO PR? Na tym, żeby promować przedsiębiorcę w sektorze e-commerce, ale też na tym, żeby chronić go przed napływem negatywnych komentarzy, opinii, czy to od konkurencji, czy niezadowolonych, albo podstawionych klientów. Weryfikacja opinii, albo prośby o usunięcie niektórych to też w pewnym stopniu praktyka SEO PR. Wiele naturalnie zależy od specyfiki umowy i przyjętego kierunku. Pozycjonowanie przechodzi ewolucję i łączy się z praktykami PR-owymi, w tym z tworzeniem informacji prasowych, czy komunikacją z klientami w mediach społecznościowych właściwie w czasie rzeczywistym. To bardzo ciekawa i skuteczna formuła rozwoju komercyjnego w sieci.