Optymalizacja techniczna

Co to jest optymalizacja techniczna?


Pod pojęciem technicznego SEO kryją się wszystkie zabiegi, które mają na celu wywindowanie witryny w wynikach wyszukiwania, ale nie dotyczą bezpośrednio optymalizacji treści. Czym jest optymalizacja techniczna strony interentowej?

Czym jest techniczne SEO?

Optymalizacja techniczna strony internetowej skupia się przede wszystkim na dostosowaniu witryny do sposobu działania robotów Google, które przypisują konkretnej witrynie miejsce w wynikach wyszukiwania. Techniczne SEO pozwala robotom Google zrozumieć zawartość strony, a dzięki temu lepiej dobrać ją do frazy kluczowej, którą wpisuje użytkownik w polu wyszukiwania.

Techniczna optymalizacja ma jeszcze jedno kluczowy aspekt – dostosowanie strony internetowej do różnych urządzeń, w tym do różnych urządzeń mobilnych, takich jak tablet i smartfon. To znacznie ułatwia internaucie przeglądanie witryny w smartfonie, kiedy jest na spacerze czy w autobusie.

Optymalizacja techniczna strony internetowej – 6 przykładowych działań

  1.  Przygotowanie mapy strony. Mapa strony HTML lub xml pozwala poruszać się po niej robotom indeksującym Google. Mapę można stworzyć w takich narzędziach jak Google Search Console lub w systemie CMS. Należy ją aktualizować po każdej ważniejszej zmianie na stronie.
  2.  Wdrożenie pliku robots.txt. Duplikacja treści może sprawić, że witryna znajdzie się niżej w wynikach wyszukiwania. Plik robots.txt wskazuje robotom Google, których podstron (np. ‘o nas’, ‘polityka prywatności’) nie należy indeksować. To pozwala na uniknięcie tzw. duplicate content.
  3.  Zoptymalizowanie prędkości ładowania się strony. Szybkie wgrywanie zawartości strony zależy od wielu czynników, m.in. od wielkości zdjęć czy wydajności serwera. Bez wątpienia prędkość ta ma ogromne znaczenie dla internautów. Optymalna wynosi 2,4 sekundy, jednak średnia jest nieco wyższa – wynosi 3 sekundy. Możesz sprawdzić ją m.in. w darmowym narzędziu Google Page Speed Insights.
  4.  Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Wielkość przycisków, liter i znaków, intuicyjne menu, odpowiednia szerokość kolumn z tekstem itd. wpływa na jakość czytania z mniejszych ekranów, np. smartfonu lub tabletu.
  5.  Poprawność adresów URL. Nazwa podstrony może opisywać ścieżkę dostępu albo występować bezpośrednio po nazwie strony głównej. Właściwie zapisane adresy stron wpływają na SEO i łatwość odczytania przez użytkowników. Wyrazy trzeba zapisywać małymi literami i rozdzielać łącznikami, nie należy używać znaków specjalnych ani polskich liter.
  6.  Wdrożenie przekierowania 301. Przydaje się, jeżeli musisz przenieść dotychczasową treść z jednej witryny pod innym adres URL. Zastosowanie przekierowania 301 pozwoli uniknąć duplikacji treści i zagubienia się użytkownika.

Na koniec warto pamiętać o wykorzystaniu tagów meta. Title i description, czyli tytuł i opis strony są dla robotów indeksujących tak samo ważne jak meta robots, które wskazują, że konkretna strona nie ma być brana pod uwagę do zaindeksowania. Ważny jest też atrybut alt, czyli alternatywny opis zdjęć, który nie tylko wpływa na SEO, lecz także jest ważnym wyznacznikiem dostępności witryny dla osób z niepełnosprawnościami.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
54 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *