Wraz z powszechnym dostępem do Internetu i dużym zainteresowaniem usługami online popularne stało się zagadnienie dotyczące widoczności stron internetowych w sieci, a jest to tak zwana optymalizacja strony internetowej. Zastanówmy się z jakich usług na co dzień korzystamy – sklepy, hotele, restauracje, bary, szkoły tańca, studia jogi, siłownie, ekipy remontowe, projektanci wnętrz czy nawet przedszkola dla dzieci – wszystke te miejsca posiadają własne strony internetowe i z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że trafiamy na nie właśnie przeglądając dostępność usług w naszej okolicy za pomocą Internetu. Czy zastanawialiście się kiedyś, co sprawia, że trafiacie właśnie na te, a nie inne miejsca? Wyjaśniamy, na czym polega optymalizacja strony, jakie są jej rodzaje i dlaczego jest taka ważna.
Dowiedz się czym jest optymalizacja strony i jej pozycjonowanie w sieci
Zapewne wiele osób posiadających własne strony internetowe chce, aby treść na nich zawarta cieszyła się dużą popularnością i przyciągała klientów. Warto w takim momencie zadać sobie pytanie, czym jest optymalizacja strony internetowej? Optymalizacja rozwinęła się w miarę wzrostu znaczenia wyszukiwarek internetowych. Optymalizacja to jedno z narzędzi pozycjonowania, czyli dopasowania treści strony internetowej do mechanizmów, na podstawie których działają wyszukiwarki internetowe i dostosowanie kodów źródłowych strony do algorytmów wyszukiwania, aby dana strona często pojawiała się już w początkowych wynikach wyszukiwania, a tym samym miała większe szanse na zainteresowanie odbiorców. Optymalizacja strony internetowej to proces związany z marketingiem internetowym będącym jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi marketingu.
Optymalizacja strony internetowej – rodzaje działań
Optymalizacja pod kątek wyszukiwarek internetowych ma kilka rodzajów w zależności od pola działania. Można ją podzielić na:
- działania dotyczące treści na stronie internetowej i występowania w niej określonych fraz,
- działania techniczne w zakresie zmian w kodzie źródłowym strony,
- optymalizacja strony internetowej pod ściśle określone słowa kluczowe i ich ulokowanie we właściwych miejscach.
Jeśli chodzi o pierwszy rodzaj, czyli treść, to należy słowa kluczowe umieścić w tytule oraz w całej treści dostępnej na stronie, ważne jest również odpowiednie tagowanie. Takie działanie nosi nazwę SEO copywritingu lub metody Keywords. Ważne są również odpowiednie nagłówki w akapitach, unikalne treści związane z zawartością strony oraz linkowanie wewnętrzne. Teksty ze słowami kluczowymi mogą być zarówno opisami produktów lub treściami sprzedażowymi, jak również artykułami blogowymi bądź tekstami eksperckimi. Takie teksty mają za zadanie zwiększyć ruch na stronie, zdobyć nowe grono odbiorców i promować daną markę. Marketingowcy zajmujący się tego typu działaniami doskonale wiedzą, na czym polega optymalizacja strony i jak wykorzystać to narzędzie do wzrostu sprzedaży.
Działania techniczne w zakresie kodu źródłowego strony nie są widoczne dla przeciętnego użytkownika Internetu, ale odgrywają również dużą rolę w pozycjonowaniu stron, gdyż w znacznym stopniu wpływają na ich klasyfikowanie oraz indeksowanie w wyszukiwarkach. Jest to szereg ważnych działań mających doprowadzić stronę do odpowiednich standardów mających wpływ na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. W kwestiach technicznych równie ważne jest samo projektowanie witryn internetowych pod wyszukiwarki, które określa się mianem „search engine friendly”. Optymalizacja strony internetowej to szereg skoordynowanych działań prowadzonych na wielu płaszczyznach, tych widocznych dla użytkowników oraz tych związanych z całym technicznym zapleczem witryn internetowych.
Kolejnym ważnym rodzajem działań SEO jest proces optymalizacji grafik. Obok tekstów na stronach internetowych widzimy też mnóstwo obrazków, zdjęć i grafik. One również muszą być tak dostosowane do szablonu witryny, aby były jak najbardziej czytelne, a wyszukiwarka je odpowiednio interpretowała.
Na czym polega optymalizacja strony wykonana w dobry sposób?
Kiedy wiemy już, na czym polega optymalizacja strony internetowej, to warto zadać sobie pytanie, co zrobić, aby była ona przeprowadzona w odpowiedni sposób. Przede wszystkim kluczowe jest zrozumienie zasad działania wyszukiwarek oraz wyświetlania wyników. Właściwe śledzenie stale zmieniających się algorytmów wyszukiwarek jest bardzo ważne przy pozycjonowaniu witryn. Co więcej, wyszukiwarki sprawdzają treść stron internetowych w poszukiwaniu fraz, które są poszukiwane w danym momencie przez użytkowników, więc odpowiednie i trafne ich umieszczanie w artykułach na stronach internetowych również przyczynia się do dobrego pozycjonowania. Aby zdobyć dobrą pozycję wśród miliona stron internetowych, wyszukiwarka musi wiedzieć, że nasza treść jest zgodna z tym, czego oczekuje odbiorca.
Jak widać, odpowiedź na pytanie czym jest optymalizacja strony, to przede wszystkim jedno słowo: trafność, a co za tym idzie – odpowiednie dopasowanie treści do zawartości naszej witryny. To z pewnością zagwarantuje sukces i wysokie wyniki wśród wyszukiwań, a tym samym wzrost zainteresowania klientów.
Optymalizacja strony internetowej – podsumowanie
Jak widać optymalizacja strony internetowej to bardzo istotna kwestia, która pozwala na zwiększenie jej widoczności w sieci, a przede wszystkim wpływa na podsumowanie odbiorcom odpowiednich wyników wyszukiwania. Aby było to możliwe, należy jak najlepiej przystosować ją do wymagań i kryteriów popularnych wyszukiwarek. Pozycjonowanie stron internetowych to zagadnienie, które powinno być istotne dla każdego posiadacza strony internetowej chcącego zwiększyć sprzedaż i zainteresowanie swoimi produktami i usługami ich potencjalnych odbiorców. Można w tym celu skorzystać z pomocy specjalistów i zlecić wykonanie tzw. audytu SEO, który pokaże nam, czy nasza strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.