Stworzenie produktu fizycznego lub cyfrowego nie wystarczy do prowadzenia skutecznej sprzedaży. Dopiero profesjonalne działania marketingowe umożliwiają wypracowanie świadomości nowej marki, wzbudzenie zainteresowania i finalizację transakcji, często w masowej skali. Istota marketingu polega na wzbudzeniu zainteresowania produktem, usługą, ale nawet daną marką, organizacją, projektem niekomercyjnym. Coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje nowych kanałów komunikacji odbijających się na budowaniu lojalności, a długoterminowo sprzedaży.
Klient nasz Pan, czyli jedna z podstawowych zasad marketingu, która cały czas działa
Powszechnie z marketingiem kojarzy się zasada „klient nasz pan”. Przedsiębiorstwa odnoszące sukces charakteryzują się mocno rozbudowaną siecią komunikacji z grupą docelową, czy zbieraniem danych o satysfakcji. Marketing to nieodłączna funkcja każdej działalności gospodarczej. Działy marketingu współpracują z produkcją, a nawet działami badań i rozwoju, ponieważ w ten sposób organizacja poszukuje metod na wyróżnienie się w otoczeniu konkurencyjnym. Jak działa marketing? W dużym uproszczeniu rozbudza potrzebę zakupową. Reklamy, wywiady z ekspertami, storytelling to tylko niektóre z przykładów zachęcania do zakupów. W niektórych branżach stosuje się mocno dopracowane zwiastuny dopiero nadchodzących projektów, co przekłada się na budowanie ogromnego zainteresowania w dłuższym czasie. Klienci, którzy nie mogą doczekać się na dobry produkt znacznie chętniej wydają pieniądze na pakiety dodatkowe. Widać to wyraźnie w branży gier komputerowych.
Na czym polega marketing?
- Strategia marketingowa musi wiązać się mocno z produktem i jego zrozumieniem.
- Działy marketingowe rozpoznają nie tylko przewagi konkurencyjne biznesu, ale rzeczywiste potrzeby grupy docelowej.
- Dopiero od zdefiniowania jakości zależy kształtowanie marki oraz komunikacji z klientami. W nowoczesnym marketingu rozmawia się z grupą docelową wyłącznie językiem korzyści, językiem możliwie najbardziej dopasowanym do użytkownika. Inaczej dyskutuje się z młodzieżą, a inaczej z pracownikami umysłowymi, a marketing musi to rozróżniać.
- Duże znaczenie dla powodzenia projektu komercyjnego ma wyznaczenie kanałów komunikacji. Inaczej wygląda sprzedaż w bezpośrednich kanałach, a inaczej w cyfrowych, czy coraz popularniejszych mediach społecznościowych. Niektóre biznesy z dobrym marketingiem nie muszą nawet wychodzić do klienta, ponieważ ludzie sami przychodzą z zapytaniami.
- Optymalizacja cenowa bazująca na danych branżowych, czy raportach po rozmowach z klientami, a do tego odnosząca się do realnych zasobów produkcyjnych. Tak naprawdę to marketing zarabia najwięcej i pozwala na kształtowanie znacznie większych cen uzależnionych od trendów, aktualnej mody. Niektóre produkty pożąda się bardziej od innych, a to właśnie zasługa dobrych specjalistów od reklamy oraz marketingu, tzw. twórców trendów.
Co warto wiedzieć o istocie marketingu?
Istota marketingu wiąże się nieodłącznie z regularnym prowadzeniem badań, szczególnie w grupie docelowej, w planowaniu strategicznym, często na lata, w powiązaniu polityki produktowej z cenową, dystrybucyjną oraz komunikacyjną w taki sposób, aby stale się uzupełniały i szukały przewag konkurencyjnych. Naturalnie wszystkie czynności podlegają kontroli i muszą odnosić się do całej kultury prowadzonej działalności gospodarczej. Tylko biznesy spójne w kreowaniu narracji sprzedażowej przyciągają klientów na dłużej. W sieci najwięcej sprzedają eksperci branżowi, prawdziwe autorytety. Dzielenie się specjalistyczną wiedzą bezpłatnie, prowadzenie webinarów, zbieranie zapisów do newslettera to szansa na wypracowanie ogromnych zysków stosunkowo niskim kosztem własnym.
Płynna i coraz bardziej nowoczesna definicja działań marketingowych
Co to jest marketing? To proces, w którym chodzi już nie tylko o zaspokojenie potrzeb, ale nawet o wykreowanie nowych. Nowoczesny marketing ma wiele wspólnego z tworzeniem idei. Marketing nie działa nigdy w zamknięciu, ale odnosi się do otoczenia politycznego, technologicznego, społecznego. Na niektóre kampanie wpływa nawet orzecznictwo sądowe, czy aktualny stan opinii publicznej. Europejskie, starzejące się społeczeństwa to zupełnie inny standard kreowania strategii sprzedażowych w porównaniu do innych układów kulturowych. A to zaledwie początek problemów.
Odejście od marketingu bezpośredniego na rzecz bardziej pośrednich, przyciągających form
Rodzaje marketingu skupiają się przede wszystkim na konkretnym sposobie komunikacji i kreacji produktu. Coraz większą rolę zaczyna odgrywać marketing cyfrowy, często połączony z pozycjonowaniem, storytellingiem oraz marketingiem treści. Marki chcą przejmować rolę autorytetów i prowadzić naturalną sprzedaż, zaspokajać realne potrzeby. Od marketingu bezpośredniego odchodzi się na rzecz praktyk pośrednio przyciągających klientów. Kontakt w mediach społecznościowych, zajawki o produktach i usługach, spotkania z autorytetami to tylko niektóre z przykładów działań, które nie oznaczają sprzedaży bezpośredniej, ale dają klientom świadomość nowej marki, czy nawet rozwijają nowe potrzeby.