Marketing szeptany polega na utrwalaniu marki, produktu, czy usługi w pamięci potencjalnych klientów. Na czym polega marketing szeptany? Jest to wywołanie dyskusji na temat jakiegoś produktu, czy usługi w sposób jak najbardziej naturalny. Osoba zajmująca się tą formą marketingu moderuje rozmowę, dzięki czemu podawane informacje nie powodują dyskomfortu. Rozmówcy nie czują presji zakupowej, a pozytywna opinia innego konsumenta ma korzystny wpływ na odbiór marki. Różnego rodzaju komentarze, porady, czy porównania sprawiają, że każdy produkt jest bardziej widoczny dla potencjalnych klientów. Głównym celem marketingu szeptanego jest wzbudzenie i utrzymanie zainteresowania marką. Ponadto wpływa on korzystnie na kreowanie trendów, czy rozprzestrzenianie informacji o produktach, ofercie i promocjach.
Rodzaje marketingu szeptanego
Marketing szeptany może przyjmować różną formę, dlatego istnieje kilka rodzajów. Są to:
- Marketing wirusowy – czyli zaangażowanie odbiorców komunikatu do rozprzestrzeniania go, dzięki czemu zwiększa się zasięg oddziaływania.
- Evangelist marketing – to nic innego jak przyzwyczajenie odbiorcy do marki i zbudowanie wokół niej grona osób, które odczuwają z nią wieź emocjonalną, rekomendując ją swoim znajomym.
- Trendsetting – jedna osoba (właściciel, pracownik lub celebryta) promuje markę, tworząc trend zakupowy.
- Cause marketing – wsparcie dla inicjatyw społecznych, dzięki któremu marka zyskuje pozytywny wizerunek.
- Casual marketing – kampania realizowana jako towarzysząca głównej kampanii, dyskretnie ją wspierająca, ale nie wskazująca bezpośrednio na konkretną markę.
- Product seeding – to przekazanie próbek osobom prowadzącym blogi, czy vlogi, które zareklamują produkty na swoich kanałach.
- Brand blogging – prowadzenie bloga na temat danej marki.
- Community marketing – reklama w wąskich, wyspecjalizowanych grupach tematycznych.
Jakie zalety ma marketing szeptany?
Zalety marketingu szeptanego są naprawdę ogromne. Jest on chętnie wykorzystywany w celu budowania pozytywnego wizerunku i dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów. Nie wymaga dużego nakładu czasu i pracy, można go prowadzić samemu lub skorzystać z usług profesjonalistów. Koszt kampanii jest niewielki, zwłaszcza, jeśli wykorzystywane są darmowe fora, czy portale społecznościowe.
Inne korzyści marketingu szeptanego to na przykład długofalowe oddziaływanie na odbiorców. Raz rozpoczęta dyskusja może trwać nieograniczenie długi czas. Zwiększa się również ruch na stronie, co z kolei przekłada się zazwyczaj na wzrost zysków. Marketing oparty na plotce to niezwykle skuteczna forma reklamy. Ludzie chętniej kupują produkty z polecenia, często też bazują na pozytywnych opiniach. Warto postawić na taką komunikację z klientem, a dodatkowo utrwalić w pamięci nazwę produktu, czy własnej marki.
Od czego zacząć kampanię marketingu szeptanego?
Zanim przystąpi się do działań promocyjnych, warto zacząć od opracowania strategii działania. Jakie kroki należy przedsięwziąć? Po pierwsze dobrze jest przeanalizować rynek oraz konkurencję i poznać ich formy komunikacji z klientem. Potem należy wybrać z oferty produkty i usługi, które wyróżniają się i będą reklamowane. Analiza profilu klienta ułatwi wybór kanałów dotarcia. Jeśli są to młodzi ludzie to śmiało mona postawić na Faceboo, czy Instagram. Osoby starsze chętniej korzystają z forów internetowych. Wyodrębnienie grup klientów pozwoli na zidentyfikowanie ich w sieci. Znalezienie miejsc, w których odbiorcy szukają informacji i wymieniają się opiniami, to kluczowe zadanie. Sporządzenie bazy słów kluczowych związanych z marką, czy produktem posłuży do skuteczniejszej promocji. Na koniec należy poświęcić odrobinę czasu, aby monitorować Internet w poszukiwaniu informacji o marce. Dzięki temu będzie od razu widać, jaki wpływ wywiera prowadzona kampania marketingu szeptanego.
Jak wygląda kampania marketingu szeptanego?
Kampania marketingu szeptanego wykorzystywana jest coraz częściej w Internecie. Ten środek komunikacji dostarcza narzędzi do budowania sieci społecznych, dzięki czemu można skutecznie reklamować produkty, czy usługi. Na blogach, portalach społecznościowych, czy forach z powodzeniem rozpoczyna się dyskusję i w prosty sposób można ją moderować. Kluczem do sukcesu jest naturalność i brak przymusu. Nie należy na silę namawiać do zakupów, ponieważ może to odnieść odwrotny skutek. W marketingu szeptanym chodzi bowiem przede wszystkim o stworzenie pozytywnego wizerunku marki. Komunikacja z klientami powinna posiadać rejestr wątków i wiadomości. W ten sposób łatwiej monitoruje się skuteczność kampanii, a także w każdej chwili można wrócić w dane miejsce i odpowiednio pokierować dyskusją.
Jak wykorzystać marketing szeptany?
Czym jest marketing szeptany już mniej więcej wiadomo, teraz pora skupić się na tym jak go wykorzystać. Przede wszystkim należy pamiętać, by był on naturalny i nie nachalny. Ważne jest także prowadzenie kampanii spokojnie i cierpliwie. Efekty będą pojawiać się stopniowo i regularnie. Dobrze zaplanowana strategia będzie wsparciem dla sprzedaży, zwiększy ruch na stronie, a także przyniesie korzyści finansowe. Marketing szeptany można wykorzystać na wiele sposobów, w zależności od reklamowanego produktu, czy usługi. Jest świetnym narzędziem do pozyskania nowych klientów oraz podniesienia widoczności w sieci. Budowa pozytywnego wizerunku oraz rozpoznawalności marki to podstawa prawidłowo funkcjonującej firmy.
Czy marketing szeptany jest opłacalny?
Marketing szeptany przynosi korzyści. Jeśli jest dobrze prowadzony, to efekt może przejść oczekiwania. Niewielki koszt kampanii oraz szeroki zasięg zapewniają wymierne efekty. Stworzenie plotki, która utkwi pozytywnie w pamięci odbiorców będzie sama się rozprzestrzeniać, zataczając coraz szersze kręgi. Naturalne zabarwienie, bez przymusu sprawi, że potencjalni klienci nie będą zniechęceni, a mogą być wręcz zaciekawieni. Wielość form buzz marketingu umożliwia prowadzenie działań na wielu płaszczyznach. Wizerunek firmy zyska w oczach odbiorców, a przecież o to właśnie chodzi!