Email marketing to coś, z czym spotykamy się na co dzień, chociaż może nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. To najprostsza i najskuteczniejsza forma marketingu bezpośredniego, trafiająca bezpośrednio do klienta, a konkretniej – do jego skrzynki mailowej.
Do czego służy email marketing?
Jak każda forma relacji z klientem, tak i w przypadku email marketingu ostatecznym celem jest sprzedaż. Warto jednak zwrócić uwagę na cele pośrednie – budowanie trwałej relacji z klientem, możliwość przedstawienia oferty, informacje o promocjach, zniżkach, wyprzedażach itp.
Istotą email marketingu jest regularność – kolejne emaile powinny pojawiać się w skrzynkach odbiorczych z podobną częstotliwością.
Z punktu widzenia klienta email marketing to po prostu newsletter.
Personalizacja email marketingu
W dobie powszechnego dostępu do reklamy powoli przestają być one zauważalne. Email marketing natomiast pozwala na personalizację i tym samym łatwiejsze dotarcie do klienta. Najwygodniej jest podzielić bazę klientów na kilka mniejszych według określonych kryteriów, najczęściej płci i wieku, ale też wykształcenia, zainteresowań itp. Pozwala to stworzyć kilka wzorów maili, które łatwiej trafią do konkretnych odbiorców i zachęcą ich do podjęcia określonych działań, najczęściej zakupu lub skorzystania z usług reklamodawcy.
Zalety email marketingu
Email marketing cieszy się dużą popularnością wśród firm, zarówno tych małych, jak i dużych. To właśnie jest jego pierwszą zaletą – jest dostępny praktycznie dla każdego, kto zada sobie trud zbudowania lub zdobycia z zewnątrz bazy danych.
Jest stosunkowo tani (w porównaniu do innych form reklamy) i szybki. Maile docierają do adresatów w kilka sekund.
Jednak chyba najważniejszą jego zaletą jest mierzalność. Można bardzo łatwo ustalić ile maili i w jakim czasie zostało wysłanych, ile z nich zostało otwartych, i w końcu ile wygenerowało sprzedaż.
Czy email marketing to to samo co spam?
Nie. Spam to treści o charakterze reklamowym, których odbiorca nie zamówił i na których otrzymywanie nie wyraził zgody. Natomiast email marketing adresowany jest do osób, które zapisały się do newslettera lub wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną np. przy okazji dokonywania zakupów w sklepie internetowym.