Osoby zainteresowane rozpoczęciem działalności w sieci muszą nadać nazwę projektowi i dokonać procedury rejestracji domeny najczęściej w wyspecjalizowanej firmie hostingowej. Najczęściej rejestracja domeny wiąże się bezpośrednio z wykupieniem hostingu, czyli własnego miejsca na serwerze, na którym znajdzie się serwis. Co to jest domena internetowa i dlaczego dobre nazewnictwo i rozszerzenie ma spore znaczenie, nawet przy prowadzeniu kampanii marketingowych? Poniżej kilka najważniejszych informacji dla początkujących w sieci.
Dlaczego internetowa tożsamość na tak duże znaczenie dla rozwoju biznesu?
Większość marek chce kojarzyć się z konkretną nazwą, czy lokalizacją, regionem, specyfiką prowadzonej działalności. Domena może w bardzo jasny sposób przedstawiać to, co użytkownik znajdzie na portalu. Domena to nic innego, jak adres, który wpisuje się w pole przeglądarki internetowej w celu odnalezienia pożądanych zasobów. Jedna z najważniejszych zasad tworzenia nazw dla użytkowników sieci dotyczy przyjaznych form, najczęściej niezbyt długich, wpadających szybko w świadomość.
Domeny rejestruje się z reguły na rok, a później cyklicznie odnawia. Na procesie odnawiania należy skupić szczególną uwagę, ponieważ na niektóre typy domen internetowych poluje się na giełdach. Wiele osób rejestruje różne nazwy, a następnie nimi handluje, podpinając się częściowo pod potrzeby przedsiębiorców. Wiele marek chce kojarzyć się z daną nazwą, a jeżeli jest zarejestrowana dochodzi do transakcji. Przy rejestracji własnej domeny można używać dodatkowych znaków, w tym myślników i tworzyć bardziej rozbudowane, jednak dalej czytelne formuły dla potencjalnych użytkowników.
Sama nazwa domeny to nie wszystko, ponieważ dużą rolę odgrywa rozszerzenie oraz protokół. Bezpieczne serwisy posiadają protokół https://, a nie http://. Wykupienie certyfikatu SSL lub instalacja bezpłatnego przez kontakt z hostingiem to najlepsza praktyka dla początkujących biznesów internetowych.
Jakie rodzaje domen internetowych spotyka się na rynku?
Najważniejsze rodzaje domen internetowych to narodowe, a także funkcjonalne sygnalizujące od razu zakres działalności. Instytucje publiczne wykorzystują rozszerzenia .gov, natomiast fundacje, czy działalności skupione na przekazywaniu idei, zbieraniu funduszy na cele charytatywne wybiorą bardziej rozszerzenie .org. Projekty komercyjne, sprzedażowe wybierają końcówki .biz, ale też narodowe i regionalne, co pozwala kierować się znacznie szybciej do konkretnej grupy docelowej.
Dlaczego warto postarać się o sensowną rejestrację nazwy strony internetowej?
- dobra domena lepiej wygląda w materiałach marketingowych,
- ma duże znaczenie przy prowadzeniu długoterminowego pozycjonowania, wpływa częściowo na działania SEO,
- od razu kojarzy się z prowadzonym projektem, buduje wstępnie zaufanie użytkowników, klientów,
- domena to w dużym stopniu wartość inwestycyjna, najpopularniejsze zyskują na potencjalne sprzedażowym (dla potwierdzenia wystarczy spojrzeć na ceny domen i specjalistyczne giełdy),
- identyfikuje biznes w sieci, daje dostęp do nowych rynków zbytu.
Dlaczego dobra identyfikacja w sieci ma znaczenie i promocja na pierwszy rok rejestracji
A zatem co to domena internetowa dla biznesu? To jeden z głównych identyfikatorów i jakościowa szansa na przyciągnięcie klientów. Krótka, wpadająca w umysł nazwa to również punkt do budowania przewagi konkurencyjnej. Pierwszy rok korzystania z domeny okazuje się najtańszy dla nowych użytkowników, dlatego warto testować różne biznesy, ponieważ firmy hostingowe dają takie możliwości właściwie każdemu zainteresowanymi. W przypadku zajętej nazwy wystarczy pomyśleć nad myślnikiem, albo dodaniem dodatkowych znaków, które jednak nie burzą struktury.
Czy inwestycja w domenę się opłaca?
Czym jest domena internetowa? Na pewno dużą szansą na wyróżnienie się w sieci, a do tego realną inwestycją na długie lata. Chwytliwe nazwy zyskują na giełdach, sprzedają się często za ogromne pieniądze, pozwalają na dotarcie do klientów zainteresowanych konkretnymi zasobami.