Cpc stanowi skrót od angielskich słów „Cost per Click” co oznacza koszt kliknięcia. Jest to określenie związane z reklamą i ma związek z wynagrodzeniem, które reklamodawca wypłaca za każde kliknięcie w reklamę. Koszt kliknięcia jest dość zróżnicowany. Najbardziej zoptymalizowana kampania reklamowa wyróżnia się niskim kosztem kliknięcia. Na czym polega cpc? Jako podstawowe pojęcie w kampaniach performance marketingowych odgrywa kluczową rolę w obliczaniu kosztów. Reklamodawca powinien wziąć pod uwagę wiele różnych danych, aby dostosować kampanię do swoich potrzeb. Cpc to w praktyce kwota, jaką firma płaci za każde kliknięcie internauty w swoją reklamę. Nośnikiem tej ostatniej może być baner, film bądź link tekstowy. W przeciwieństwie do reklam, opłacanych za wyświetlenie, cpc opiera się na trafności reklamy. Pomaga również w ocenie zasięgu reklamy i zidentyfikowaniu błędów.
W jaki sposób liczy się cpc?
Niektóre typy reklam wyświetlane są w konkretnych wyszukiwarkach, na przykład w Google, czy na Facebooku. W jaki sposób obliczyć koszt kliknięcia? W Google Ads rzeczywisty cpc stanowi ostateczną kwotę, którą płaci zleceniodawca. Co ma zatem wpływ na kształtowanie się cennika?
- Jakość – tutaj wpływ ma przewidywany współczynnik klikalności, trafność słów kluczowych i jakość strony.
- Ranking – czyli wartość strony na tle konkurencji. Pod uwagę bierze się wysokość stawki , jakość reklamy i dopasowanie do wyszukiwani użytkowników.
- Stawka cpc w maksymalnym wymiarze – to jest kwota, którą zamawiający jest w stanie zapłacić, jednocześnie nie oznacza rzeczywistego kosztu cpc.
Wzór służący do obliczania rzeczywistego CPC to AdRank konkurenta podzielony przez jakość reklamy plus 1 gr. Przekłada się to w taki sposób, że niekoniecznie reklamodawca, który ma największy budżet osiągnie wiodącą pozycję w rankingu. Z kolei średni koszt kliknięcia oblicza się wzorem w którym dzieli się koszt wszystkich kliknięć przez liczbę kliknięć. Słowa kluczowe będą miały zatem różną wartość cpc.
Jak działa cpc i od czego zależy cpc?
Koszt kliknięcia stanowi kwotę, jaką płaci się za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Cpc ma wpływ na cenę całej kampanii i realne przełożenie na sukces finansowy przedsięwzięcia. Zwrot z inwestycji uzależniony jest od budżetu kampanii i wartości generowanego przez nią ruchu. Jak w przypadku każdej promocji należy przede wszystkim zacząć od określenia celu reklamowanego i grupy docelowej. Precyzyjnie wskazany odbiorca zmniejsza koszt kampanii, na przykład na Facebooku. Dla mediów społecznościowych, czy wyszukiwarek ważne jest, aby reklamy wpisywały się w potrzeby odbiorców, z tego czerpią największe zyski. Dla firmy jest to również opłacalne. Celem reklamowym może być zwiększenie sprzedaży, zbudowanie pozytywnego wizerunku, wprowadzanie nowości, czy kreowanie potrzeb. Obranie jednego cel zapewnia zdecydowanie większą skuteczność. Stosując cpc oraz inne formy promocji należy skupić się na analizie wyników. W ten prosty sposób można określić najlepsze kanały dotarcia do klienta i zwiększyć jakość prowadzonych kampanii.
Jak działa cpc? Taki model pozwala lepiej zarządzać budżetem marketingowym, optymalizować współczynnik w witrynie reklamodawcy, łatwiej obliczać wskaźnik ROI (return of investment – wskaźnik służący do określania zwrotu z inwestycji), uzyskiwać wysokiej jakości ruch. Konkurencja wpływa na wartość cpc, co przekłada się na koszty. Im większa konkurencja w danej branży, tym wyższa stawka cpc.
Jakie są wady i zalety cpc?
Ten podstawowy model rozliczania może przynieść wymierne korzyści i zwiększyć sprzedaż, ale może również nie mieć pływu na rozwój i dochody firmy. Opłacalność takiej kampanii zależy od wielu czynników. Zaletą cpc jest natychmiastowe wyświetlanie reklam, określenie maksymalnego budżetu, czy modyfikacja i optymalizacja kampanii w każdym momencie jej trwania. Do wad można zaliczyć brak pełnej kontroli budżetu, co czasem może okazać się ryzykowne. Ostateczne rezultaty są widoczne dopiero po zakończeniu całej kampanii. Jeśli zasięg reklam ma być duży, to koszt może okazać się niewspółmiernie wysoki do efektów. Niestety, w związku z nasyceniem Internetu reklamami, coraz częściej internauci nie klikają w nie, więc siłą rzeczy promocja może okazać się nieskuteczna. Ostatnia rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę podejmując działania cpc jest fakt, iż po zakończeniu kampanii, rezultaty się skończą. Nie wywiera ona długofalowego działania.
Fot. shutterstock