Spotkałeś się z pojęciem cloaking treści? Jeśli nie, zapoznaj się z jego definicją. Zdobądź wiedzę o niedozwolonych praktykach SEO i uniknij kary od Google’a, przez którą widoczność Twojej strony internetowej zostanie znacząco ograniczona bądź też witryna zupełnie zniknie z indeksu.
Cloaking treści – definicja
Cloaking to metoda pozycjonowania strony internetowej nieetycznego i niezgodnego z wytycznymi Google’a. Możesz ją spotkać także pod nazwą maskowanie treści. Polega na przedstawianiu dwóch wersji witryny w tym samym czasie. Jedna widoczna jest dla żywych użytkowników, drugą odczytują roboty Google’a. W efekcie zwykły odbiorca wchodzący na stronę sądzi, że wszystko jest w porządku – widzi jakościowe teksty i umiarkowaną liczbę linków – a roboty odczytują o wiele więcej słów kluczowych i linków. W gorszej sytuacji użytkownik widzi stronę o skrajnie innej treści niż roboty, np. pornograficzną, podczas gdy w indeksie pojawia się ona na frazy związane z kotami, grami dla dzieci czy przepisami kulinarnymi.
Maskowanie treści może przebiegać na podstawie analizy IP bądź nagłówka HTTP User-agent. Wówczas w zależności od tego, kto próbuje dostać się na stronę – użytkownik czy robot Google’a – wyświetlany jest odpowiedni widok. Dodatkowo do odmian cloakingu należą dywersyfikacja treści na stronie w zależności od urządzenia, na którym wyświetla się stronę (desktop, mobile), bądź lokalizacji.
Jak działa maskowanie treści?
Skuteczność cloakingu treści wynika z faktu, iż roboty Google’a odczytują dużo wartościowych słów kluczowych, dzięki czemu zostają zmanipulowane i pozycjonują stronę lepiej, zakładając, że odpowiada na potrzeby użytkowników wpisujących te słowa kluczowe w wyszukiwarkę. Jeśli mamy do czynienia z subtelnym cloakingiem, treści na stronie zgadzają się z tym, czego oczekiwał użytkownik. W skrajnych przypadkach zawartość witryny nie ma niczego wspólnego ze słowami kluczowymi, na które jest widoczna w wyszukiwarce.
Jedna z najpopularniejszych postaci maskowania treści to dodawanie na stronę tekstu w kolorze tła, np. listy słów kluczowych w białym kolorze na białym tle. W ten sposób można pozycjonować się także na nazwę konkurencyjnej firmy, frazy z literówkami, frazy nienaturalne (nieodmienione).
Przypominamy, że cloaking treści – podobnie jak inne metody Black Hat SEO – jest surowo karany przez Google’a. Więcej o tym dowiesz się z artykułów:
- Co to jest Black Hat SEO?
- Pozycjonowanie: White Hat SEO, Black Hat SEO – czym są?
- Kary od Google – powody. Za co można je dostać?
Zdj. Shutterstock