Audyt SEO ma za zadanie pomóc właścicielom stron internetowych w uzyskaniu informacji, czy niezbędne jest zrealizowanie działań, mogących poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. W Polsce sprawdza się parametry serwisu, a także ocenia jego potencjał z punktu widzenia wymagań stawianych przez Google. Jest to związane z tym, że to najważniejsza wyszukiwarka internetowa.
Sprawdzenie jak można uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla najlepszych fraz kluczowych dla danego biznesu, pozwala poprawić wyniki finansowe. Zatem to kiedy warto wykonać audyt SEO, zależy przede wszystkim od planów dotyczących inwestycji w marketing internetowy.
Celem audytu SEO jest między innymi:
- wykrycie problemów na stronie z punktu widzenia wymagań Google,
- uzyskanie informacji, co należy poprawić w celu optymalizacji witryny,
- przeglądanie elementów znajdujących się na stronie z punktu widzenia SEO,
- wskazanie mocnych i słabych stron optymalizacji serwisu.
Brak przeprowadzenia audytu SEO przed podjęciem działań związanych z marketingiem internetowym może prowadzić do sytuacji, gdy inwestycja okaże się nieudana. Wiedząc, na czym polega kampania audytu SEO, można uzyskać lepsze efekty działań marketingowych. Optymalizacja techniczna strony, czy ocena treści znajdującej się na niej pozwala ułatwić budowanie jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Uzyskanie wiedzy dotyczącej tego, jak prezentuje się serwis pod kątem SEO to możliwość jego poprawy tak, aby stał się przyjazny dla użytkowników i robotów indeksujących. Znaczenie mają najnowsze trendy dotyczące użyteczności dla odbiorcy końcowego. Należy brać pod uwagę także dostosowanie strony internetowej do aktualnych wytycznych dla webmasterów, które zostały przygotowane przez Google, co wpływa na to, kiedy warto wykonać audyt SEO.
Jakie są rodzaje audytu SEO?
Audyt SEO można podzielić z punktu widzenia różnych jego cech. Podstawową jest sposób jego przeprowadzenia.
Z punktu widzenia tego, jak audyt SEO będzie wykonany, można wyróżnić:
- manualny,
- automatyczny,
- manualno-automatyczny.
Przy manualnym audycie wszystkie działania wykonywane są ręcznie. Przekłada się to na większą czasochłonność. Za takie działania trzeba zapłacić większe pieniądze. Jednak będzie on bardziej szczegółowy.
Podejmując decyzję komu zlecić audyt SEO, można ustalić także, jak ma być przeprowadzony. Tańszy będzie ten automatyczny. W jego ramach wykorzystywane są różne narzędzia, które pozwalają sprawdzić parametry techniczne witryny. Natomiast wyłącznie automatyczny audyt może nie zapewnić oczekiwanych efektów, gdyż istotna jest interpretacja uzyskanych wyników.
Pośrednim rozwiązaniem jest zdecydowanie się na audyt manualno-automatyczny. Przy jego realizacji najpierw wykorzystuje się określone narzędzia. Dopiero w następnej kolejności przeprowadzane są działania manualne, które pozwalają przeprowadzić między innymi interpretację wyników. Na tej podstawie tworzone są rekomendacje, które dotyczą tego, jak optymalizować stronę.
To kiedy warto wykonać audyt SEO, zależy od potrzeb firmy. Obejmować to może konieczność rozbudowania serwisu, zmiany treści znajdujących się na nim, czy planowania kampanii marketingowej. Jednak nie zawsze trzeba decydować się na pełny audyt. Wówczas sprawdza się jedynie konkretne obszary.
Z punktu widzenia tego, co ma objąć audyt, wyróżnić można:
- techniczny,
- podstawowych wskaźników internetowych,
- słów kluczowych,
- konkurencji,
- jakości treści,
- off-site,
- on-site.
Znając obszary badane podczas audytów, można lepiej ocenić, kiedy warto wykonać audyt SEO. Te on-site dotyczą oceny budowy strony internetowej. Dotyczy to architektury, czy jakości treści. Natomiast audyty off-site mają na celu zbadanie tego, co nie dotyczy bezpośrednio strony, ale znajduje się w sieci. W celu lepszego dostosowania się do wytycznych Google można zbadać Core Web Vitals. To podstawowe wskaźniki internetowe, które wpływają na ocenę strony przez roboty indeksujące treści. Kwestie budowy serwisu bada także audyt techniczny. Pozwala on sprawdzić między innymi szybkość działania witryny. W celu lepszego przygotowania kampanii marketingowych można zlecić audyt słów kluczowych, które można wykorzystać w treści.
Natomiast jakość istniejącego contentu badana jest pod kątem weryfikacji:
- struktury,
- zawartości,
- długości,
- zagęszczenia słów kluczowych.
Ustalając komu zlecić audyt SEO, warto brać pod uwagę doświadczenie firmy w jego przeprowadzeniu w konkretnych obszarach. Dla przykładu analiza konkurencji obejmie zarówno działania on-site, jak i też off-site. Wymaga to wykorzystania odpowiednich narzędzi, a także przedstawienia rekomendacji, które pozwalają wskazać możliwości wyprzedzenia rywali w wynikach wyszukiwania.
Kiedy warto wykonać audyt SEO?
To kiedy warto wykonać audyt SEO zależy od działań, które zamierza podejmować właściciel serwisu.
Audyt SEO można przeprowadzić na różnych etapach tworzenia i działania strony:
- przy tworzeniu strony internetowej,
- kiedy dokonywane są ważne zmiany w serwisie,
- gdy planuje się działania marketingowe,
- gdy Google ogłasza zmiany w algorytmach,
- w celu eliminacji kar ze strony wyszukiwarki.
To, komu zlecić audyt SEO, zależy także od tego, w jakim momencie zamierza się go wykonać. Na przeprowadzenie audytu zdecydować można się już na etapie tworzenia strony internetowej. Na podstawie grafik i planowanej architektury serwisu specjalista SEO będzie w stanie przygotować uwagi dla programistów. W ten sposób można uniknąć wielu błędów już na etapie tworzenia witryny. Audyt SEO może być przeprowadzony dla nowo utworzonego serwisu. Najczęściej będzie się on skupiał na aspektach technicznych. Lepiej skonstruowany pod kątem SEO serwis będzie łatwiejszy do promowania. Na audyt SEO można zdecydować się, gdy planuje się wprowadzenie kluczowych zmian na stronie internetowej. Pozwala to lepiej ocenić szanse i zagrożenia, które będą niosły konkretne modyfikacje. Bardzo ważne jest przeprowadzenie audytu SEO, gdy planuje się inwestycję w kampanie marketingu internetowego. Wiedząc, na czym polega kampania audyt SEO, można uniknąć podjęcia działań, które nie przyniosą efektów z powodu błędów na stronie. Na audyt SEO warto zdecydować się także, gdy Google ogłasza aktualizacje. W ten sposób można szybko dostosować się do zmian w algorytmach.
Jak ustalić komu zlecić audyt SEO?
Wybierając firmę do zrealizowania audytu SEO, warto ustalić, z jakiego zakresu usług zamierza się skorzystać. Często jest to element przygotowania serwisu do przeprowadzenia kampanii marketingowej. Wówczas to, komu zlecić audyt SEO, zależy od określenia tego, która firma będzie w stanie sprawnie i skutecznie przeprowadzić określony zakres działań. Jednak sprawdzenie przygotowania serwisu internetowego pod działania marketingowe nie musi być związane z chęcią natychmiastowego inwestowania w nie. Zatem wybór odpowiedniej firmy zależy także od tego, kiedy warto wykonać audyt SEO. Do zbadania nowej strony internetowej, można zatrudnić firmy specjalizujące się w większym stopniu w optymalizacji witryn. Przy modyfikacjach serwisu często trzeba postawić na bardziej doświadczone podmioty, które sprawnie przeprowadzą pełnowartościowy audyt.