Inne

Co to jest analityka internetowa?


Celem analityki internetowej jest uzyskanie informacji dotyczących zachowań użytkowników Internetu. Pozwala to podejmować lepsze decyzje szczególnie w obrębie marketingu, a także skutecznie wdrażać nowe pomysły. Dobra komunikacja z klientami, a także dopasowana do ich potrzeb oferta jest kluczem do sukcesu biznesowego.

 Analityka internetowa jest złożonym systemem, który ma wspierać prowadzenie biznesu w Internecie. Ma ona szczególnie duże znaczenie przy zarządzaniu stroną internetową.

Dobrze wykorzystana analityka internetowa pozwala:

  • efektywnie zarządzać metodami docierania do klientów w Internecie,
  • skutecznie monitorować wydatki na działania marketingowe.

Prowadząc biznes internetowy, działania związane z analityką internetową powinny być realizowane regularnie. Znaczenie ma nie tylko pozyskiwanie informacji, ale również ich obróbka w sposób, który pozwala wykorzystać je do podejmowania decyzji.

Z tego powodu cel analityki internetowej dobrze opisuje pojęcie piramidy DIKW, która obejmuje kluczowe jej aspekty w postaci:

  • danych,
  • informacji,
  • wiedzy,
  • mądrości.

Wykorzystując nowoczesne narzędzia, analityk ma poprawić konkretny aspekt funkcjonowania biznesu. Dotyczyć to może uzyskanie lepszych wyników w organicznych wynikach wyszukiwania, czy poprawy współczynnika konwersji.

Jaki jest cel analityki internetowej?

Wydając środki finansowe na marketing, bardzo ważne jest, aby robić to efektywnie. Im mniej pieniędzy zostanie wydane nieefektywnie, tym mniejsze będą koszty. Zatem cel analityki internetowej to przede wszystkim możliwość uzyskania lepszych efektów przy mniejszych wydatkach. Profesjonalizacja prowadzenia biznesu internetowego sprawia, że rozwój firmy, czy strony wymaga podejmowania decyzji, które biorą pod uwagę konkurencję, a także potrzeby potencjalnych klientów.

Analityka internetowa ma z tego powodu szczególnie duże znaczenie dla:

  • właścicieli sklepów internetowych,
  • prowadzących blogi,
  • właścicieli serwisów informacyjnych.

Z punktu widzenia prowadzącego blog, można badać, choćby to jakie treści najbardziej przyciągają konkretnych użytkowników. Pozwala to znacznie lepiej wykorzystywać trendy w konkretnych branżach, czy dziedzinach. W ten sposób można generować znacznie większy ruch na stronie. Analityka internetowa w przypadku prowadzących serwisy informacyjne jest sposobem na sprawdzanie tematów, które wzbudzają zainteresowania. W ten sposób można tworzyć artykuły, które mają więcej kliknięć. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia dochodów z reklam. Dla właścicieli sklepów internetowych sprawdzenie zachowań konsumentów jest kluczowe z punktu widzenia skutecznej sprzedaży. Uzyskane z analiz informacje można wykorzystać do lepszej konwersji. Ma to znaczenie, szczególnie gdy planuje się przeprowadzenie kampanii marketingowych, czy przygotowanie promocji.

Jak działa analityka internetowa?

Uzyskując wiedzę o tym, jak działa analityka internetowa, można następnie skutecznie wykorzystać jej możliwości do poprawienia funkcjonowania biznesu internetowego. W ten sposób można lepiej odpowiadać także na potrzeby zmieniającego się rynku.

W ramach procesu, którym jest analityka internetowa, wyróżnić można cztery kluczowe obszary:

  • rozpoznanie potrzeb biznesowych,
  • obróbka danych,
  • przygotowanie informacji,
  • opracowanie rekomendacji.

Zanim podejmie się działania związane z analityką internetową, trzeba dobrze rozpoznać potrzeby biznesowe. Pozwala to następnie skutecznie wyszukiwać takie dane, które związane są z konkretnymi potrzebami finalnych odbiorców. Do zbierania wartościowych informacji można wykorzystywać różne narzędzia. Pozwala to gromadzić dane z różnych obszarów. Istotnym etapem jest przetworzenie informacji w sposób, który pozwala wykorzystać je w działaniach biznesowych. To cel analityki internetowej, która ma zapewnić klarowną wiedzę, która ułatwi podejmowanie decyzji. Na podstawie raportów można wyciągnąć konkretne wnioski, które pozwolą ustalić propozycje działań.

Obszary decyzji biznesowych mogą dotyczyć między innymi:

  • personalizacji sposobów komunikacji z odbiorcami,
  • określenia wysokości budżetu marketingowego na konkretne metody dotarcia do użytkowników,
  • aktywizacji użytkowników.

Efektywnie realizowane działania w ramach analityki internetowej są ciągłe. Z tego powodu niezbędne jest realizowanie także weryfikacji, czy optymalizacji. Pozwala to maksymalizować korzyści.

Jakie dane jest w stanie zapewnić analityka internetowa?

To jak wykorzystuje się pozyskane dane, zależy od tego, jaki jest cel analityki internetowej. Jednym z nich może być mierzenie skuteczności realizowanych już działań marketingowych.

W tym celu badaniu podlegają najważniejsze wskaźniki jak:

  • CTR,
  • CWV,
  • bounce rate,
  • liczba porzuconych koszyków,
  • współczynnik konwersji.

Na podstawie takiej analizy, można tworzyć lepsze strategie działań marketingowych. Będzie to bezpośrednio przekładać na dochody uzyskiwane przez firmę.

Drugim obszarem, który jest w sferze zainteresowania analityki internetowej, jest optymalizacja konwersji. Kompleksowa wiedza dotycząca osiąganych wyników pozwala ustalić, co działa, a które metody marketingowe się nie sprawdzają. W tym aspekcie cel analityki internetowej to opracowanie rekomendacji dotyczących poprawy konwersji.

Dla uzyskania efektu lepszej sprzedaży badane są takie kwestie jak:

  • doświadczenia użytkownika,
  • konieczność dodania określonych funkcjonalności,
  • sposób pozyskiwania ruchu na stronę.

Dokładna znajomość danych dotyczących użytkowników obejmuje badania nie tylko bezpośrednio odwiedzających witrynę firmy. Analityka internetowa zajmuje się także potencjalnymi klientami. W ten sposób można podejmować działania mające na celu skuteczne generowanie ruchu na stronę, czy też lepsze pozyskiwanie chętnych na zakup konkretnego produktu, czy usługi. Natomiast badanie użytkowników witryny jest sposobem na lepsze odpowiadanie na ich potrzeby. Dotyczyć to może poprawy przejrzystości serwisu internetowego, czy dostarczenia bardziej wartościowych informacji dotyczących produktów i usług, które można wygodnie znaleźć w witrynie firmowej.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
118 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *