Copywriting

Artykuł sponsorowany czy gościnny?


Treści tworzone na strony zewnętrzne mogą przybierać różne postacie i spełniać różne funkcje. W dzisiejszej publikacji wyjaśniliśmy, czym są artykuły sponsorowane i gościnne, czym się różnią oraz w jaki sposób przysłużą się Twojej firmie bądź też stronie internetowej. Koniecznie przeczytaj!

Czym jest i jakie funkcje pełni artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to jeden z najpopularniejszych tekstów służących do link buildingu, jakie może wykonać dla Ciebie copywriter bądź też jakie możesz napisać samodzielnie. Zgodnie z nazwą jest to tekst sponsorowany, a więc płatny. Za kwotę ustaloną przez wydawcę (właściciela portalu zewnętrznego) umieszcza się go na wartościowej stronie i w ten sposób zyskuje linki zwrotne. W efekcie strona zewnętrzna przekazuje część mocy stronie podlinkowanej w artykule, czyli Twojej.

Artykuł sponsorowany w pigułce:

  • tekst przeznaczony na stronę zewnętrzną,
  • tekst zawierający linki z atrybutem dofollow – od jednego do kilku,
  • anchory mogą być słowami kluczowymi (exact match, partial match, phrase match),
  • za publikację trzeba zapłacić,
  • główną funkcją jest zdobycie linka/linków do strony,
  • artykuł sponsorowany jest elementem link buildingu, a więc pozycjonowania,
  • tekst dobrej jakości, może być podobny do artykułów przeznaczonych na blog firmowy,
  • można promować usługi i produkty firmy, a nawet bezpośrednio do nich linkować.

Czym jest i jakie funkcje pełni artykuł gościnny?

Strategia content marketingu może, choć nie musi zawierać także artykuły gościnne. W przeciwieństwie do tekstów sponsorowanych są umieszczane na zewnętrznych portalach nieodpłatnie. To z kolei sprawia, że muszą spełniać więcej wymagań, przede wszystkim pod względem jakości. Przysługują się link buildingowi i pozycjonowaniu strony, lecz w znacznie mniejszym stopniu niż artykuły sponsorowane (i nie zawsze!). Są za to korzystne przy budowaniu marki i szerzeniu świadomości wśród potencjalnych klientów oraz budowaniu autorytetu przedstawiciela firmy jako specjalisty w danym temacie.

Artykuł gościnny w pigułce:

  • tekst przeznaczony na stronę zewnętrzną,
  • tekst zawierający jeden link – czasem z atrybutem dofollow, czasem oznaczony jako nofollow; zdarzają się artykuły gościnne bez linków,
  • anchory nie mogą być słowami kluczowymi, linki umieszcza się w nazwie firmy (brand anchor) bądź imieniu i nazwisku autora tekstu (author anchor),
  • publikacja jest bezpłatna,
  • funkcjami są budowa autorytetu autora, budowanie świadomości marki wśród odbiorców, docieranie do potencjalnych klientów, a przy okazji – jeśli link jest dofollow – link building,
  • artykuł gościnny jest elementem strategii PR, a czasem także link buildingu (pozycjonowania),
  • tekst bardzo wysokiej jakości, musi spełniać najsurowsze kryteria merytoryki i poprawności językowej,
  • nie można promować usług ani produktów firmy.

Zachęcamy do włączenia obu rodzajów tekstu do strategii content marketingu. Nawet jeśli artykuły gościnne przyniosą Ci linki nofollow, będą cenne, ponieważ naturalny profil linków zawiera odnośniki zarówno do-, jak i nofollow. Skorzystasz także na artykułach bez linków, gdyż Twoje materiały – lub teksty przygotowane dla Ciebie przez copywritera – dotrą do ściśle dopasowanej grupy odbiorców.

Zdj. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
17 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *