Mówiąc o ścieżkach zakupowych klientów, warto omówić również model AIDA. Jego zastosowanie pozwala na tworzenie efektywnych, skutecznych strategii marketingowych, które wpisują się w potrzeby klientów. W efekcie AIDA marketing sprawia, że podejmowane przez nas działania są naprawdę skuteczne, co oczywiście przekłada się na osiągane zyski. Stosowanie modelu AIDA jest obecnie coraz bardziej powszechne. Sięgają po niego również te firmy, które prowadzą działalność internetową. Okazuje się, że w ich przypadku sprawdza się on również bardzo dobrze.
Co to jest AIDA?
Model AIDA został skonstruowany po to, aby zobrazować ścieżkę, jaką klient pokonuje od momentu, kiedy pierwszy raz zetknie się z daną marką aż do chwili, w której realizuje transakcję. Jest to ścieżka zakupowa klienta, która obecnie coraz częściej odnoszona jest do obecności w sieci. Warto jednak pamiętać, że model powstał wówczas, gdy z Internetu nie korzystaliśmy. Mimo wielu lat, jakie upłynęły od jego opracowana nie stracił on na swojej aktualności. Nadal świetnie się sprawdza, pozwalając zrozumieć decyzje, jakie podejmują klienci. Co więcej, coraz częściej mówi się, że skuteczna sprzedaż jest bez znajomości modelu AIDA w ogóle niemożliwa.
Komu zawdzięczamy model AIDA?
Model AIDA został opracowany przez Elmo Lewisa. Jego działalność koncentrowała się na sprzedaży oraz reklamę. Mimo tego, że miało to miejsce na przełomie XIX i XX wieku opracowana przez niego lista składająca się z czterech punktów jest nadal aktualna i chętnie stosowana po to, aby określić, na jakim etapie ścieżki zakupowej jest właśnie konkretny klient. Wykorzystując model AIDA, można skutecznie budować strategię reklamową, bez której trudno dzisiaj osiągnąć sukces. Ciekawostką jest fakt, że wiele osób zajmujących się marketingiem proponowało własne modele, bazując jednak przy ich tworzeniu na tym, co opracował Lewis. Do tych najbardziej znanych, a jednocześnie uznawanych za jedne ze skuteczniejszych uważa się model 5A, którego autorem jest Kotler. W swoim modelu ująć on takie elementy, jak:
- Aware;
- Appeal;
- Ask;
- Act;
- Advocate.
W swoich pracach podnosił on konieczność komunikowania się ze społeczności i wpływanie na jej coraz większą świadomość marki. Zwracał on uwagę również na to, że współcześni konsumenci dbają o to, aby ich decyzje nie były podejmowane pochopnie. Są one zdecydowanie bardziej przemyślane i rozważne.
Jak zbudowany jest model AIDA?
Mówiąc o tym co to jest AIDA, należy wskazać również etapy, które obejmuje. Są to:
- Action;
- Interest;
- Desire;
- Action.
Mówiąc o modelu AIDA, należy pamiętać, że ta kolejność jest istotna i nie może być zmieniana. W pierwszym etapie należy zadbać o to, aby marka/produkt przyciągnęły uwagę potencjalnego klienta. Następnie pojawia się wzbudzenie zainteresowania. Podejmując działania, należy pamiętać, aby budować w kliencie poczucie pragnienia. Ostatni etap ścieżki zakupowej jest realizacja transakcji.
Na czym polega marketing AIDA?
Bazując na modelu AIDA, można skutecznie opracować strategię reklamową, która przyniesie oczekiwany efekt. Pozwala on na określenie działań, które trzeba podjąć, aby klient przechodził do kolejnych punktów opracowanej ścieżki. Jeśli chodzi o etap przykuwania uwagi, obecnie bardzo często wykorzystuje się reklamy w sieci. Z uwagi na to, że mnóstwo czasu spędzamy w Internecie sprawdzają się one świetnie. Aby wzbudzić zainteresowanie, należy stawiać na materiały przyciągające uwagę, konkretne. Błędem jest stawianie na dużą ilość tekstu. Obecnie coraz częściej bazujemy na obrazkach, które dużo skuteczniej wzbudzają zainteresowanie niż długie bloki tekstu. Wzbudzenie pragnienia posiadania danego produktu lub skorzystania z usług odbywa się poprzez wskazywanie korzyści. Skuteczna reklama AIDA to możliwość wykorzystywania różnych kanałów marketingowych. Ich zastosowanie sprawia, że klient w sposób płynny przechodzi od jednego etapu do kolejnego.
Model AIDA – jakie ma zastosowanie?
Okazuje się, że model AIDA ma naprawdę szerokie zastosowanie. Odpowiadając na pytanie, na czym polega model AIDA, warto pamiętać, że nie odnosi się on również do tekstów reklamowych bez względu na to, jaki jest ich rodzaj. Sprawdza się świetnie w przypadku zarówno krótkich ulotek reklamowych rozdawanych na ulicach, jak i rozbudowanych tekstach, które publikowane są na landing page. Bazując na modelu AIDA, sięga się również po język korzyści, a także tak zwane komunikaty call to action. Jedne i drugie rozwiązania sprawdzają się świetnie i sprawiają, że klient chętnie przechodzi do kolejnych etapów procesu zakupowego.
Z uwagi na ogromną konkurencję na rynku, a także rosnącą świadomość klientów niezbędne jest stosowanie odpowiednich praktyk i bazowanie na właściwych modelach. W przeciwnym razie trzeba liczyć się z tym, że osiągnięcie sukcesu sprzedażowego, a tym samym zysków będzie bardzo trudne. Niezwykle pomocny okazuje się być model AIDA, który jest niezwykle ceniony przez specjalistów od marketingu. Jego wykorzystanie sprawia, że sukces zaczyna się mocno zbliżać.
Fot. shutterstock